Groep 1 & 2

Hoe word ik… piloot?

Auteur:
Helen Reed
Uitgever:
Neuropsych publishers

Ruimtelijke vermogens voorspellen succes in rekenen, wiskunde, de natuurvakken, wetenschap en techniek. Maar ook bij taal, wereldoriëntatie, kunstvakken en bewegingsonderwijs staan ruimtelijke begrippen en vaardigheden centraal. Ruimtelijke vermogens zijn er in veel verschillende vormen. Toch wordt het belang hiervan onderbelicht en krijgen ruimtelijke vaardigheden weinig aandacht op school. Ruimtelijke vermogens kunnen echter op veel verschillende manieren worden getraind. De ervaringen die kinderen op school en thuis opdoen dragen hier sterk aan bij. Leraren en ouders dienen daarom het belang van ruimtelijke vermogens in te zien en mogelijkheden te creëren om deze op school en thuis te stimuleren.

Download

Nieuwe lesmethode ‘Maakkunde’

Met haar nieuwe lesmethode ‘Maakkunde’ sluit NEMO aan bij de behoefte aan meer Wetenschap en Technologie (W&T). Hiermee brengt zij onderzoekend en ontwerpend leren naar het basisonderwijs. Van een koelkast tot een kleerhanger en van een brug tot een broodrooster: bijna alles om ons heen wordt bedacht en gemaakt. Dat vraagt om creativiteit, probleemoplossend vermogen en samenwerking. Vaardigheden…

Talentgerichte ontwikkeling op de basischool

Auteur:
Herman Veenker, Henderien Steenbeek, Marijn van Dijk en Paul van Geert
Uitgever:
Coutinho

Kinderen zijn vaak grenzeloos nieuwsgierig. Ze zijn onderzoekend, stellen vragen waarop je als volwassene soms ook het precieze antwoord niet weet en ze proberen vol enthousiasme de wereld om zich heen te begrijpen. Bovendien lijken ze van nature of uit ervaring al heel veel verschijnselen te kunnen ‘onderzoeken’ en ‘oplossen’.

Het is de vraag of wij, volwassenen, ons wel genoeg bewust zijn van wat kinderen eigenlijk allemaal doen en zeggen. Herkennen we hun nieuwsgierigheid als (exact) redeneren, kunnen we de juiste vragen stellen om kinderen verder te boeien? Krijgen kinderen genoeg mogelijkheden om hun interesses en creativiteit verder te ontwikkelen? Deze vragen staan centraal in dit brede, vakoverstijgende handboek.

Bestellen

Leren experimenteren in het Kleuterlab

Kleuters zijn van nature jonge onderzoekers, die de wereld om hen heen vanuit een aangeboren nieuwsgierigheid willen ontdekken. Ze stellen vragen over wat ze zien en ervaren, maar ook over wat ze (nog) niet zien. Verwondering, nieuwsgierigheid en de drang om al handelend te ontdekken en te onderzoeken zijn onlosmakelijk verbonden met de ontwikkelingspsychologie van kleuters. Het stimuleren van deze vaardigheden leidt tot creatief denken en een groter probleemoplossend vermogen. Vanuit deze gedachtegang werken kleuters in het Kleuterlab van Stichting Sirius.

Maak kennis met het kleuterlab via onderstaande artikelen!

Kleuterlab in het BBO
De kracht van het Kleuterlab
Leerrijk in de kleuterklassen van Stichting Sirius

Kleine wetenschappers

In het activiteitenboek ‘Kleine Wetenschappers’ staan activiteiten en bijbehorende handelingssuggesties om het redeneertalent van jonge kinderen te observeren en te stimuleren. Jonge kinderen praten meestal nog niet goed genoeg om te vragen hoe het zit en de uitleg goed te begrijpen. Daarom proberen ze veel uit, zo onderzoeken ze hun omgeving. Door simpelweg te doen…

Nieuwe website Schooltv

Schooltv heeft een nieuwe website. Op deze site is beeld en lesmateriaal geclusterd in een aantal categorieën, waaronder de categorie ‘Techniek en exact’. Binnen deze categorie is het mogelijk om te filteren op leeftijd, fragmenten, afleveringen en animaties. Met dit beeldmateriaal stelt u zo een interessante les samen!

Ga naar website

Owie en het geheime ding

Deze lesbrief hoort bij het boek ‘Owie en het geheime ding’. Owie krijgt een geheimzinnig postpakketje. Wat zou het zijn? Kan het praten, en waar woont het eigenlijk? Al onderzoekend ontdekt Owie van alles over luchtdruk, zwaartekracht, spiegelbeelden, drijven en zinken, en verschillende perspectieven. De lesbrief geeft suggesties voor een vijftal lessen; in elke les…

Hallo wereld! Wij gaan de lucht in

Deze lessenserie prikkelt de creativiteit en nieuwsgierigheid van kinderen naar lucht. Wat is lucht eigenlijk? Wat gebeurt er allemaal in de lucht? Wat is het verschil tussen vliegen en zweven? En wat heeft de lucht daarmee te maken? De kinderen experimenteren met zweefvliegtuigjes en onderzoeken welke onderdelen van invloed zijn op de afstand die het…

Magneten, Papieren Vliegtuig, Slakken, Drijven & Zinken

In het NEMO handboek Science is Primary staan vier compleet uitgewerkte lessen: Magneten, Papieren Vliegtuig, Slakken, Drijven & Zinken. Aan de hand van deze lesvoorbeelden leert u hoe u meer kunt halen uit ‘Hands-on’ activiteiten door het ‘Brains-on’-gedeelte aan te scherpen. De leerlingen leren door zelf te onderzoeken over natuur en door zelf te ontwerpen over techniek. De essentie van deze manier van leren is dat het doen (hands-on) gekoppeld wordt aan het vinden van een antwoord op de vraag hoe zit dat? of hoe werkt het? (brains-on).

Ga naar website

Ruimtevaart en sterrenkunde

Ruimtevaart en sterrenkunde zijn fascinerende en uitdagende onderwerpen om Wetenschap & Techniek een plek te geven in de klas. Er zijn zoveel vragen te beantwoorden: Woont er nu echt een mannetje op de maan? Blijft Saturnus drijven? Wat doet zwaartekracht? Kun je de sterren tellen? Het Science Center NEMO heeft in het kader van het ESERO project verschillende lespakketten ontwikkeld die de kinderen over deze vragen na laten denken en ze aan sporen op onderzoek uit te gaan.

Ga naar website