Groep 5 & 6

Voor elk wat skills

Een charmant initiatief uit Limburg: Heel veel (praktische) informatie over 21e eeuwse vaardigheden op één website. De site is ontwikkeld door de COL (community of learning) 21st Century skills i.s.m. met De nieuwste Pabo te Sittard en Leerlandschap van communities.

​Om leerlingen goed voor te bereiden op de 21e eeuwse samenleving, is het belangrijk dat deze vaardigheden een plek krijgen in het onderwijs.  Op de website ‘Voor elk wat skills‘ vindt u per skill directe links naar lesmateriaal en informatie over de 21st Century Skills. 

Ga naar website

Hoe word ik… piloot?

Auteur:
Helen Reed
Uitgever:
Neuropsych publishers

Ruimtelijke vermogens voorspellen succes in rekenen, wiskunde, de natuurvakken, wetenschap en techniek. Maar ook bij taal, wereldoriëntatie, kunstvakken en bewegingsonderwijs staan ruimtelijke begrippen en vaardigheden centraal. Ruimtelijke vermogens zijn er in veel verschillende vormen. Toch wordt het belang hiervan onderbelicht en krijgen ruimtelijke vaardigheden weinig aandacht op school. Ruimtelijke vermogens kunnen echter op veel verschillende manieren worden getraind. De ervaringen die kinderen op school en thuis opdoen dragen hier sterk aan bij. Leraren en ouders dienen daarom het belang van ruimtelijke vermogens in te zien en mogelijkheden te creëren om deze op school en thuis te stimuleren.

Download

Nieuwe lesmethode ‘Maakkunde’

Met haar nieuwe lesmethode ‘Maakkunde’ sluit NEMO aan bij de behoefte aan meer Wetenschap en Technologie (W&T). Hiermee brengt zij onderzoekend en ontwerpend leren naar het basisonderwijs. Van een koelkast tot een kleerhanger en van een brug tot een broodrooster: bijna alles om ons heen wordt bedacht en gemaakt. Dat vraagt om creativiteit, probleemoplossend vermogen en samenwerking. Vaardigheden…

Talentgerichte ontwikkeling op de basischool

Auteur:
Herman Veenker, Henderien Steenbeek, Marijn van Dijk en Paul van Geert
Uitgever:
Coutinho

Kinderen zijn vaak grenzeloos nieuwsgierig. Ze zijn onderzoekend, stellen vragen waarop je als volwassene soms ook het precieze antwoord niet weet en ze proberen vol enthousiasme de wereld om zich heen te begrijpen. Bovendien lijken ze van nature of uit ervaring al heel veel verschijnselen te kunnen ‘onderzoeken’ en ‘oplossen’.

Het is de vraag of wij, volwassenen, ons wel genoeg bewust zijn van wat kinderen eigenlijk allemaal doen en zeggen. Herkennen we hun nieuwsgierigheid als (exact) redeneren, kunnen we de juiste vragen stellen om kinderen verder te boeien? Krijgen kinderen genoeg mogelijkheden om hun interesses en creativiteit verder te ontwikkelen? Deze vragen staan centraal in dit brede, vakoverstijgende handboek.

Bestellen

Onderzoekende – en ontwerpende lessenseries

De Pabo Hogeschool van Amsterdam heeft een uitgebreide bundel ontwikkeld met voorbeeldlessenseries voor onderzoekend en ontwerpend leren bij W&T in de basisschool. De lessenseries zijn bedoeld als voorbeelden voor leerkrachten en studenten. Elke serie heeft twee pagina’s beschrijving om snel te kunnen kiezen. Als u vervolgens een lessenserie gekozen hebt, kijk dan naar de bijlagen…

Het Pepernoten warenonderzoek

In de Sinterklaasperiode leeft het thema enorm op school en onder de kinderen. Om het onderzoekend leren heel dicht bij de beleving van de kinderen te houden werkt het goed om aan de slag te gaan met een onderwerp dat kinderen erg interessant vinden. Het lesprogramma ‘Pepernoten warenonderzoek’ voor groep 5 &6 is hier ideaal…

Nieuwe website Schooltv

School tv heeft een nieuwe website. Op deze site is beeld en lesmateriaal geclusterd in een aantal categorieën, waaronder de categorie ‘Techniek en exact’. Binnen deze categorie is het mogelijk om te filteren op leeftijd, fragmenten, afleveringen en animaties. Met dit beeldmateriaal stelt u zo een interessante les samen!

Ga naar website

Ik beweeg

Alle leerlingen krijgen gymles in het basis onderwijs en daarnaast doen veel leerlingen ook nog aan sport. De leerlingen hebben allemaal wel eens ervaren dat ze buiten adem raakten of gingen zweten. In deze lessenserie gaan de leerlingen nadenken over wat sport en beweging voor effect heeft op lichaamsprocessen en waarom het lichaam zo reageert….

Hoe zit het eigenlijk met vulkanen?

In deze lessenserie staat het onderwerp vulkanen centraal. Een vulkaan is een verschijnsel waar de meeste leerlingen in groep 6/7 wel eens van hebben gehoord. Zij denken allemaal te weten wat een vulkaan is, maar of deze gedachtes altijd juist zijn valt te betwisten. Deze onderzoekende en ontwerpende lessen over vulkanen, worden gebaseerd op wat…

Hoe oud is dat?

In het dagelijks leven worden kinderen (maar ook volwassenen) continu geconfronteerd met tijd. Hoe laat is het? Hoe oud ben jij? Hoe oud is dat? Maar wat is dat nu eigenlijk, oud? Omdat tijd zo’n belangrijke rol speelt in het haastige leven van nu, is het belangrijk dat kinderen zich hierin kunnen vinden. In deze…