Groep 7 & 8

Hoe word ik… piloot?

Auteur:
Helen Reed
Uitgever:
Neuropsych publishers

Ruimtelijke vermogens voorspellen succes in rekenen, wiskunde, de natuurvakken, wetenschap en techniek. Maar ook bij taal, wereldoriëntatie, kunstvakken en bewegingsonderwijs staan ruimtelijke begrippen en vaardigheden centraal. Ruimtelijke vermogens zijn er in veel verschillende vormen. Toch wordt het belang hiervan onderbelicht en krijgen ruimtelijke vaardigheden weinig aandacht op school. Ruimtelijke vermogens kunnen echter op veel verschillende manieren worden getraind. De ervaringen die kinderen op school en thuis opdoen dragen hier sterk aan bij. Leraren en ouders dienen daarom het belang van ruimtelijke vermogens in te zien en mogelijkheden te creëren om deze op school en thuis te stimuleren.

Download

Nieuwe lesmethode ‘Maakkunde’

Met haar nieuwe lesmethode ‘Maakkunde’ sluit NEMO aan bij de behoefte aan meer Wetenschap en Technologie (W&T). Hiermee brengt zij onderzoekend en ontwerpend leren naar het basisonderwijs. Van een koelkast tot een kleerhanger en van een brug tot een broodrooster: bijna alles om ons heen wordt bedacht en gemaakt. Dat vraagt om creativiteit, probleemoplossend vermogen en samenwerking. Vaardigheden…

Talentgerichte ontwikkeling op de basischool

Auteur:
Herman Veenker, Henderien Steenbeek, Marijn van Dijk en Paul van Geert
Uitgever:
Coutinho

Kinderen zijn vaak grenzeloos nieuwsgierig. Ze zijn onderzoekend, stellen vragen waarop je als volwassene soms ook het precieze antwoord niet weet en ze proberen vol enthousiasme de wereld om zich heen te begrijpen. Bovendien lijken ze van nature of uit ervaring al heel veel verschijnselen te kunnen ‘onderzoeken’ en ‘oplossen’.

Het is de vraag of wij, volwassenen, ons wel genoeg bewust zijn van wat kinderen eigenlijk allemaal doen en zeggen. Herkennen we hun nieuwsgierigheid als (exact) redeneren, kunnen we de juiste vragen stellen om kinderen verder te boeien? Krijgen kinderen genoeg mogelijkheden om hun interesses en creativiteit verder te ontwikkelen? Deze vragen staan centraal in dit brede, vakoverstijgende handboek.

Bestellen

Onderzoekende – en ontwerpende lessenseries

De Pabo Hogeschool van Amsterdam heeft een uitgebreide bundel ontwikkeld met voorbeeldlessenseries voor onderzoekend en ontwerpend leren bij W&T in de basisschool. De lessenseries zijn bedoeld als voorbeelden voor leerkrachten en studenten. Elke serie heeft twee pagina’s beschrijving om snel te kunnen kiezen. Als u vervolgens een lessenserie gekozen hebt, kijk dan naar de bijlagen…

Nieuwe website Schooltv

School tv heeft een nieuwe website. Op deze site is beeld en lesmateriaal geclusterd in een aantal categorieën, waaronder de categorie ‘Techniek en exact’. Binnen deze categorie is het mogelijk om te filteren op leeftijd, fragmenten, afleveringen en animaties. Met dit beeldmateriaal stelt u zo een interessante les samen!

Ga naar website

Kan iedereen een topsporter worden?

Er bestaan een aantal misconcepten rondom topsport. Bijvoorbeeld dat niet iedereen een topsporter kan worden, dat buitenspelen ook een sport is en dat dikke mensen geen spieren hebben. Het hoofddoel van de lessenserie is dat deze misconcepten van de leerlingen verdwijnen. Gedurende de lessenserie wordt het begrip topsport uitgebreid besproken en zal dit voor de…

Hoe zit het eigenlijk met vulkanen?

In deze lessenserie staat het onderwerp vulkanen centraal. Een vulkaan is een verschijnsel waar de meeste leerlingen in groep 6/7 wel eens van hebben gehoord. Zij denken allemaal te weten wat een vulkaan is, maar of deze gedachtes altijd juist zijn valt te betwisten. Deze onderzoekende en ontwerpende lessen over vulkanen, worden gebaseerd op wat…

Experimenteren in de rekenles

Dit boekje slaat een brug tussen het vak wetenschap & techniek en het vak rekenen-wiskunde. Het laat zien dat er heel wat onderwijsactiviteiten zijn om deze vakken te combineren. De leerlingen zelf ervaren de lessen waarschijnlijk niet eens als rekenlessen. De lessen gaan over onderwerpen als licht, spiegels en tandwielen, over het groeien van planten,…

Hallo wereld! Wij gaan de lucht in

Deze lessenserie prikkelt de creativiteit en nieuwsgierigheid van de kinderen naar lucht. Wat is lucht eigenlijk? Wat gebeurt er allemaal in de lucht? Wat is het verschil tussen vliegen en zweven? En wat heeft de lucht daarmee te maken? De kinderen experimenteren er tijdens deze lessenserie op los: met warme lucht, ballonnen en vliegtuigjes. De…

Ruimtevaart en sterrenkunde

Ruimtevaart en sterrenkunde zijn fascinerende en uitdagende onderwerpen om Wetenschap & Techniek een plek te geven in de klas. Er zijn zoveel vragen te beantwoorden: Kun je leven op Mars? Waaraan herken je leven? Hoe wordt je een ruimtevaarder? Waar op de wereld ben je? Het Science Center NEMO heeft in het kader van het ESERO project verschillende lespakketten ontwikkeld die de kinderen over deze vragen na laten denken en ze aan sporen op onderzoek uit te gaan.

Ga naar website