3D-Printen: ‘Wat je kunt verzinnen, kun je ook maken’
In dit rapport wordt verslag gedaan van het onderzoek naar de pilot met lessen rond 3D-printen op twee basisscholen in Almere: Digitalis en Het Palet.
Het onderzoek, uitgevoerd van januari tot en met juni 2015, is een initiatief van FabLab Flevoland en kreeg financiële steun van de gemeente Almere, het Expertisecentrum Wetenschap & Technologie Noord-Holland/Flevoland (EWT), en de Almeerse Scholen Groep (ASG). Het onderzoek is uitgevoerd door het lectoraat Hanno van Keulen en Saskia van Oenen namens het Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding van Hogeschool Windesheim Flevoland, met steun van het Expertisecentrum Techniekonderwijs TechYourFuture in Deventer.
De pilot is in veel opzichten een succes geweest. Voor de schooldirecties is het geen discussiepunt meer of er doorgegaan wordt met techniekonderwijs. Zij hebben het enthousiasme van leraren en kinderen ook opgemerkt, erkennen de noodzaak om kinderen beter voor te bereiden op onze technologische samenleving, en herkennen de mogelijkheden van wetenschap en techniek om bij te dragen aan nieuwsgierigheid en onderzoekende houding, aan taalontwikkeling, aan rekenen en aan de ‘vaardigheden voor de 21ste eeuw’.