4e boek in de reeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’
Het Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit (WKRU) heeft het vierde boek in de reeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’ getiteld: Higgsdeeltje, Netwerken in het brein en Wonderkind uitgebracht. Een vernieuwend boek dat voor alle leraren met uiteenlopende ervaring op het gebied van onderzoekend leren te gebruiken is.
Drie keer toponderzoeken als thema
In boek vier staan drie nieuwe thema’s centraal die voort komen uit de prijswinnende wetenschappelijke doorbraken van de Radboud Universiteit en het Radboudumc: Het Higgsdeeltje (prof. N. de Groot en dr. F. Filthaut), Netwerken in het brein (prof. H. van Bokhoven en A. de Brouwer) en Wonderkind (prof. C. Lüthy). Deze winnaars kregen de kans om hun wetenschappelijke doorbraken te vertalen naar onderzoeksactiviteiten voor het basisonderwijs. Zij werkten samen met het WKRU, leraren uit het basisonderwijs en pabo-studenten om leerlingen op een actieve manier kennis te laten maken met het onderwerp van hun onderzoek. Deze activiteiten zijn beschreven in dit boek en dienen als inspiratie voor leerlingen om zelf, met een eigen vraag, onderzoek te doen.
Nieuwe opzet
Om nog beter aan te sluiten bij de behoefte van leraren is de opzet van het vierde boek anders dan de drie eerdere boeken van het WKRU. In het vierde boek worden de activiteiten concreet en in detail beschreven en kunnen zo makkelijker in de klas worden ingezet door leraren. Ook sluiten we in dit boek door middel van een groeimodel nog beter aan bij het verschil in ervaring tussen leraren die voor het eerst kennismaken met de didactiek van onderzoekend leren en leraren die al gewend zijn om de eigen vragen van leerlingen als uitgangspunt te nemen voor een onderzoek. Er zijn drie niveaus van onderzoekend leren, waarbij leraren hun sturing kunnen afbouwen naarmate zij en hun leerlingen meer ervaring hebben opgedaan.