Conferentie 2016 volledig volgeboekt
Helaas is de conferentie van 16 maart volledig volgeboekt. U kunt zich nog wel aanmelden voor de nieuwsbrief door u hieronder in te schrijven.
Uitnodiging gratis conferentie
Good practices Wetenschap & Technologie
Het begint inmiddels traditie te worden: de jaarlijkse conferentie van het EWT. Dit jaar vindt de conferentie plaats op woensdagmiddag 16 maart in Science Center NEMO. Een kleine verandering in de traditie is dat de conferentie dit jaar geheel in het teken staat van good practices. Scholen en EWT-partners presenteren de projecten die subsidie hebben gekregen in het kader van het actieplan ‘Kiezen voor technologie’. Omdat de conferentie daarmee een perfecte gelegenheid biedt inspiratie op te doen, zijn zowel bestuurders als leerkrachten van harte welkom.
Presentaties en werksessies
Deze middag zijn er drie rondes waarin scholen en EWT-partners hun projecten presenteren. U kunt kiezen uit meer dan 12 verschillende sessies. Hoe kan onderzoekend en ontwerpend leren bijdragen aan het aanleren van 21e eeuwse vaardigheden? De schooltuin gebruiken als proeftuin voor W&T? En; hoe leer je kinderen programmeren in de klas? Hoor van scholen en partners hoe zij verschillende W&T projecten hebben vormgegeven, doe inspiratie op en zet het in op uw eigen school!
Programma
13.00 – 13.30 Inloop met koffie/thee
13.30 – 14.30 Welkom en lezing
14.30 – 15.15 Ronde 1: Presentaties en werksessies
15.15 – 15.30 Pauze
15.30 – 16.15 Ronde 2: Presentaties en werksessies
16.20 – 17.05 Ronde 3: Presentaties en werksessies
17.05 – 18.00 Borrel met hapjes
Datum & locatie
Wanneer: Woensdag 16 maart 2016
Waar: Science Center NEMO te Amsterdam
Voor wie: Bestuurders, schoolleiders, techniekcoördinatoren en leerkrachten uit het basisonderwijs
Kosten: Er zijn geen kosten aan verbonden
Aanmelden: Via onderstaand formulier
Ronde 1:
Programmeren en coderen is leuk! In deze workshop laten we zien hoe u kinderen met eenvoudige middelen op verschillende manieren in aanraking kunt laten komen met programmeren en hoe u deze werkvormen integreert in uw onderwijs: Tijdens de muziekles, rekenles, als les over communicatie en bij het ontwikkelen van games.
Verzorgd door: Lex Dral en Laurens van Vliet (Surplus)
Alweer voor het derde jaar werken NEMO, Wetenschapsknooppunt Amsterdam en Zaan Primair samen aan nascholing over W&T. W&T wordt binnen dit schoolbestuur op verschillende manieren aangeboden zodat het op een laagdrempelige manier geïntegreerd kan worden in de schoolpraktijk. In deze werksessie vertellen we graag hoe we dit hebben opgebouwd (o.a. hoe het schoolbestuur een manier heeft gevonden om het traject duurzaam aan te bieden via de Zaan Primair Academie) en delen we inspirerende voorbeelden; het traject bestaat onder andere uit trainingen Maakkunde, een Inspiratiemiddag met workshops voor leerkrachten in NEMO en een techniekweek. U gaat in de werksessie natuurlijk ook zelf aan de slag met de materialen die we hebben ontwikkeld.
Verzorgd door: Bart Groeneveld, Jereldine Cabot en Judith Bal (Wetenschapsknooppunt Amsterdam/Zaan Primair/ NEMO)
Ondernemend, onderzoekend en ontwerpend leren rondom het thema duurzaamheid. Een expeditie van PO en VO samen. We delen ervaringen uit de inspirerende praktijk. Scholen die hebben deelgenomen: SG Huizermaat, Roland Holstcollege, KMS, Flevoschool, Dr Maria Montessorischool, Godelindeschool, Gooilandschool en Jozefschool Muiden.
Verzorgd door: Irene Tom en Tina Henselijn (Noordpoolacademie)
In deze workshop kunt u kennismaken met ontwerpend leren met techniek en technologie in de klas, zoals in een Designathon. Het is een 'hand's-on' sessie. We gaan leren door het te ervaren. Vervolgens reflecteren we gezamenlijk.
Designathon Works is een methode voor scholen, die kinderen speels en uitdagend kennis laat maken met techniek in het onderwijs volgens het ‘ontwerpend leren’. De inspirerende methode stelt scholen op praktische en betaalbare wijze in staat invulling te geven aan de kerndoelen Natuur en Techniek in het basisonderwijs, met een natuurlijke link naar de zaakvakken. Kinderen verzinnen, bouwen en presenteren zelf oplossingen rondom bijvoorbeeld duurzaamheidsvraagstukken: mobiliteit, voedsel, afval, etc.
Verzorgd door: Emer Beamer (Designathon /De Bienkorf/P.J. Troelstraschool)
Wilt u van zoveel mogelijk verschillende projecten kennis nemen en inspiratie opdoen? Dan is deze presentatieronde wat voor u. Elke organisatie krijgt 10 minuten om hun project te presenteren.
In deze ronde de projecten uit ronde 3:
Maakonderwijs: Toegepaste moderne techniek in Virtuoos onderwijs voor PO
OBD Noordwest: Ruimte voor W&T in groep 3
Inholland: De wereld met grote ogen
VU: BreinPlein, de praktische toepassing in de klas
Verzorgd door: Maakonderwijs, OBD Noordwest, Inholland en VU
Ronde 2:
“Wat je kunt verzinnen, kun je ook maken!” Het afgelopen jaar hebben wij, leraren van twee basisscholen van de Almeerse Scholengroep in Almere zelf een 3D-printer gebouwd, een lesprogramma ontwikkeld over digitale techniek (programmeren, 3D-tekenen, 3D-printen) en dit uitgevoerd in de ouderbouw (groep 3-4) en bovenbouw (groep 7-8). We willen daar graag over vertellen. Wat hebben wij geleerd? Wat hebben de kinderen geleerd? Wat ging goed en wat kan beter? Waar moet u aan denken wanneer u structureel aan 3D-printen wilt doen op de basisschool?
Verzorgd door: Dea Soemowidjojo (Windesheim Flevoland / Het palet)
Vanuit vijf verschillende perspectieven gaan we binnen het thema ‘de grond onder je voeten’ experimenten uitvoeren.
Verzorgd door: Els van der Meer (Kopwerk)
Workshop Mig-Kit: met keuze uit vier techniekopdrachten waarmee u op school meteen aan de slag kunt: verpakkingen, spiegelen, hydroliek, stroomkring.
Verzorgd door: Ann Gerritsen (MIG)
OOL kan op allerlei manieren dienen voor het aanleren van 21e eeuwse vaardigheden zoals samenwerken, problemen oplossen, ICT-vaardigheden en kritisch denken.
Op de vindplaatsscholen van STAIJ en op de lerarenopleidingen Pabo/UPvA is dit hier en daar al goed te zien. We beginnen met een korte inleiding waarin we enkele inspirerende praktijkvoorbeelden de revue laten passeren. Ook zullen we enkele high-lights uit de curricula van de lerarenopleidingen van HvA en UvA laten zien. Daarbij zal een eenvoudige maar uitdagende praktische activiteit, waarin we hoofd en handen laten wapperen natuurlijk niet ontbreken!
Verzorgd door: Tom van Eijck (HVA / Staij)
Wilt u van zoveel mogelijk verschillende projecten kennis nemen en inspiratie opdoen? Dan is deze presentatieronde wat voor u. Elke organisatie krijgt 10 minuten om hun project te presenteren.
In deze ronde de projecten uit ronde 1:
Surplus: Programmeren voor kinderen
NEMO/WKP/ZP: W&T schoolbreed integreren
Noordpoolacademie: Op expeditie naar een duurzame Wereld
Designathon: Waar kinderen een betere toekomst leren ontwerpen met nieuwe technologie
Verzorgd door: Surplus, NEMO/WKP/ZP, Oikos en Designathon
In deze workshop maakt u kennis met de leerlijn coderen, programmeren in de onderbouw. We gaan met elkaar de verschillende onderdelen bekijken en uitproberen.
Door: Ingrid Gerrmann en Nienke Koerts (Agora)
Ronde 3:
Virtuoos Onderwijs vormt leerlingen in de ontwikkeling van hoofd (kennis), handen (vaardigheden) en hart (ethiek). Het maakt hen wereldburgers en stelt hen in staat hun talenten te ontplooien, ambities te stellen en na te leven (gebaseerd op het gedachtengoed van Gert Biesta).
Aan de hand van MaakOnderwijs en het werken met Challenges in de klas laten Thomas Aafjes (leerkracht van Elzehage uit Amsterdam Noord) en Kathelijn Rombaut/Sten van Limpt van MaakOnderwijs zien hoe u Virtuoos Onderwijs kunt toepassen in uw moderne technieklessen, bijvoorbeeld bij 3D printing.
Verzorgd door: Thomas Aafjes en Sten van Limpt / Kathelijn Rombaut
U wilt graag werken aan onderzoekend en ontwerpend leren, maar het programma van aanvankelijk lezen vergt veel onderwijstijd? U wilt graag vormgeven aan betekenisvol spel waarbij kinderen lezen en schrijven en rekenen functioneel inzetten? In deze presentatie delen we hoe er thematische verbinding wordt gemaakt tussen Veilig Leren Lezen en onderzoekend en ontwerpend leren aan de hand van een concreet thema. Daardoor ontstaat een doorgaande lijn in de ontwikkeling van vaardigheden van kinderen als het gaat om initiatieven tonen, nieuwsgierig zijn, en een onderzoekende houding hebben.
Verzorgd door: Marjon Barendse (leerkracht) en Nanette Wagenaar (onderwijsadviseur)
Het team van basisschool de Keerkring uit Schagen wil kinderen kennis laten maken met een onbekende zichtbare wereld die zonder optische instrumenten niet toegankelijk is. Daartoe leren ze zichzelf en de kinderen omgaan met binoculaire loeps, (digitale) microscopen en een microscoopcamera. Daarnaast gaan ze op zoek naar leermomenten die met deze instrumenten verrijkt kunnen worden. In deze workshop vertellen we daarover en mag u zelf ook even kijken...
Verzorgd door: Yvonne Koning en Cobie Bruin (Inholland)
BreinPlein! introduceert nieuwe leermiddelen die in de klas gebruikt kunnen worden voor het stimuleren van de nieuwsgierigheid, ontdekkend leren, logisch denken & redeneren en W&T. Centraal staan de non-cognitieve vaardigheden. BreinPlein! geeft jongens en meisjes nieuwe ervaringen en leert simpele en complexer cognitieve opdrachten uit te voeren.
Kinderen worden uitgedaagd om (ruimtelijke) torens te bouwen met bamboestokken, of een knikkerbaan. Ook zijn er taken waarbij kinderen (logisch-) moeten nadenken en redeneren om tot een oplossing te komen voor een probleem.
Het ‘waarom’ van het werken met dergelijk denk-stimulerend materiaal wordt uitgelegd. Voorbeelden worden gegeven van bestaande materialen die zijn voorzien van nieuwe instructies waardoor ze ook voor oudere kinderen en tieners bruikbaar zijn. Ook worden tijdens deze workshop voorbeelden gegeven van de toepasbaarheid in de klas. U krijgt ‘hands on experience’: u zelf wordt uitgedaagd om te ontdekken wat het materiaal met u doet.
Verzorgd door: Marleen van Tetering en Mathilde van Gerwen
Wilt u van zoveel mogelijk verschillende projecten kennis nemen en inspiratie opdoen? Dan is deze presentatieronde wat voor u. Elke organisatie krijgt 10 minuten om hun project te presenteren.
In deze ronde de projecten uit ronde 2:
Windesheim / Het palet: Ervaringen met 3D-printen in de klas
Kopwerk: Schooltuin als proeftuin
MIG: MQ doet ertoe; uitleg hoe MIG is ontstaan en wat MiG-KiT inhoudt
HVA/STAIJ: Onderzoekend en ontwerpend leren in de 21e eeuw
Agora: coderen / programmeren
Verzorgd door: Windesheim, Kopwerk, MIG en HVA/STAIJ en Agora