Doe de TechCheck en laat leerlingen hun talenten ontdekken
De talenten van uw leerlingen ontwikkelen en stimuleren? Het kan niet zonder hen te laten bedenken waar ze blij van worden. Met de Techcheck slaat u twee vliegen in één klap. U helpt jongeren helder te krijgen wat hen interesseert en hoe zij daarin hun talenten kwijtkunnen. Als docent of decaan kunt u hen daardoor nog gerichter stimuleren en inspireren.
Steeds meer scholen investeren in talentontwikkeling en zetten leerlingen aan het denken over de vraag ‘Waar ben ik goed in en wat kan ik?’. Deze vraag gaat hand in hand met de vraag waar een leerling warm voor loopt. Want leerlingen zullen hun talenten pas echt kunnen (of willen) ontwikkelen als ze helder hebben waar hun interesses liggen. De Techcheck helpt om dit boven tafel te krijgen. Als ze eenmaal weten ‘waar ze het voor doen’ en wat er allemaal mogelijk is, gaan leerlingen immers met meer plezier en inzet aan de slag.
Koffiepruttassen
Wordt een leerling getriggerd door vragen op het gebied van gezondheid of sport? Houdt hij van honden, of maakt zij zich zorgen over de klimaatcrisis? U kunt dit soort interesses blootleggen door het inzetten van de Techcheck. Deze check, ontwikkeld voor vmbo, havo en vwo, bestaat uit twee verschillende tests, beide te vinden op https://techcheck.nl/.
De ‘7 werelden van techniek-test’ onderzoekt welke onderwerpen en thema’s leerlingen het meeste aanspreken. Met de uitkomsten daarvan kunt u hen op ontdekkingstocht laten gaan: met wat voor soort vragen willen ze zich in hun loopbaan wel bezighouden en in wat voor verschillende werkomgevingen kunnen ze dan aan de slag? Is een leerling bijvoorbeeld geïnteresseerd in mensen helpen? Dan kun je hulpverlener worden, maar ook leren om het kunstbeen van een paralympische topsporter te repareren. Houdt een leerling van de natuur? Misschien is het uitvinden van tassen gemaakt van koffieprut wel iets voor hem of haar!
Tech-type
Met de tweede test, de ‘Tech-type test’, ontdekken leerlingen wat hun primaire drijfveer is om iets aan te pakken en wat ze interessant vinden. In het Bèta&TechMentality-model zijn hiervoor 5 types onderscheiden, die elk een karakteristieke houding hebben ten aanzien van techniek en technologie. In de test ontdekken uw leerlingen wat hen inspireert en motiveert. De ‘doener’ steekt de handen graag uit de mouwen en is wars van te veel theorie. Met zo’n Tech-type-profiel kan men veel kanten uit, omdat er grote vraag is naar praktisch ingestelde mensen. Dat gaat verder dan de klassieke ‘loodgieter of elektricien’. Doeners lijkt het misschien ook heel leuk om tandtechnicus of LED-monteur te worden, of om in zwembaden of bioscopen apparatuur te installeren, om een paar voorbeelden te noemen. In deze test krijgen ze meer zicht op de mogelijkheden in de techniek die passen bij hun drijfveren.
Een ander Tech-type: de ‘maatschappelijke toepassers’. Die willen graag werken met mensen, of iets doen om de wereld beter en mooier te maken. Techniek is voor hen een ver-van-mijn-bed-ding, terwijl hun hart wel degelijk sneller gaat kloppen bij concrete toepassingen. Een kunstbeen maken om iemand weer te kunnen laten lopen, een nieuwe soort plantaardig vlees ontwikkelen? Daar hebben ze vast nog nooit over nagedacht, en door hiermee kennis te maken, lopen ze er misschien wel warm voor.
De creatieve makers gaan ‘aan’ als ze de tanden kunnen zetten in het verzinnen én vormgeven van handige oplossingen voor toffe vragen: een sneaker van nieuw duurzaam materiaal ontwerpen, een onconventionele reinigingsmethode voor drinkwater uitdenken. En dan heb je ook nog de ontdekkers, die hun nieuwsgierigheid nog richting moeten geven en de vernieuwers die een bijna vanzelfsprekende interesse in technische ontwikkelingen en uitdagingen hebben.
Grip op uw leerlingen
Met de Techcheck, gebaseerd op de 7 werelden van techniek en het Bèta&TechMentality-model, krijgt u in korte tijd grip op het type leerlingen dat u in uw klas heeft en wat hun drijfveren en barrières zijn. Zo kunt u met uw lessen of LOB-activiteiten nauw aansluiten op de interesses van uw leerlingen en voorbeelden gebruiken die hun aandacht triggeren.