Fruities & Smoothies: ondernemen in de klas

Groep 8 van de Aloysiusschool in Overveen durft het aan

“Het belangrijkste dat we hebben geleerd? Goede communicatie is noodzakelijk!”

Met ondersteuning van hun meester Rob Storm hebben de leerlingen van groep 8 in de afgelopen weken gewerkt aan een ondernemingsproject. Dat is te zien in de klas: overal zie je fruit, bekertjes, mesjes en snijplanken. Dé voorwaarde voor het starten van het project was namelijk dat het ‘echt’ moest zijn. Met elkaar hebben de kinderen via ‘pitches’ gekozen voor het verkopen van fruit. “Fruit verkoopt makkelijker dan auto’s en je maakt meer winst. Eerst was er het idee te werken met ‘buitenbeentjes’, fruit en groente met een buts. Dat is helaas niet gelukt”, aldus de voorzitters van de functiegroepen.

Opbrengst

Het lokaal hangt ook vol plannen, afspraken en posters van Artsen zonder grenzen (AZG). Want de opbrengst van het project is voor dit goede doel dat de groep zelf koos. “We hebben een vertegenwoordiger van AZG uitgenodigd die over de organisatie heeft verteld. Ze werken voor veel mensen en zijn onpartijdig. Dat sprak ons aan.” De kinderen hopen uiteindelijk ongeveer € 1.500 over te kunnen maken naar de organisatie.

Sollicitatietraining

De vier voorzitters vertellen enthousiast hoe het project is verlopen. Want, hoe word je nu voorzitter? “Alle kinderen mochten zich melden. Met een ouder hebben we een sollicitatietraining gedaan en vervolgens hebben we brieven geschreven en zijn wij geselecteerd.”  Er werd gewerkt met drie groepen: de koks/recepten, financiën en reclame. “Om sponsors te vinden moest een nieuw e-mailaccount worden aangemaakt. Via Cloudwise hebben we dat zelf geregeld.”

De voorzitters zetten de andere kinderen aan het werk, wat er was veel te doen. “Er moest een website komen, recepten, een logo en naam voor het project, materialen moesten worden ingekocht, flyers geregeld en sponsoren gezocht. Meneer John van Veen heeft ons ook gesponsord, in ruil voor een interview in het personeelsblad van Jong Leren.”

 Overleggen en bijhouden

Op Koningsdag werden in Overveen smoothies en receptenboekjes verkocht. “Dat was veel werk: er moesten roosters worden gemaakt, stroom geregeld worden, mixers en mesjes verzameld en natuurlijk wilden we een leuke verkoopkar. Dat laatste lukte via een ouder. Voor de boekjes is een drukkerij gevonden, maar het in elkaar zetten hebben we zelf gedaan.” Op school hebben de kinderen een week lang fruit geregeld voor de 150 schoolgenootjes die een abonnement kochten. De voorzitters hielden elke dag bij wat er moest worden gedaan. Ook werd elke dag in de klas besproken hoe het proces verliep.

Leren samenwerken

Het was een leerzaam project, vinden de voorzitters. “We hebben geleerd hoe je een onderneming opstart, welke taken er zijn en hoe je met elkaar communiceert.” Een van de kinderen vertelt dat zijn groepje weleens ruzie maakte. “Ik heb geleerd hoe ik dat kon oplossen en dat met schema’s werken kan helpen. Zo hebben we leren samenwerken. Het allerbelangrijkste is goed communiceren en geen dingen doen zonder toestemming van elkaar.” Ze hebben ook nog een goede tip: overleg elke dag en zorg ervoor dat een paar mensen van alles op de hoogte zijn. Een goede controle en taakverdeling zijn noodzakelijk.

Foto: MiFoto / Miranda Bruinsma

 

Groep 8 hoopt aan het eind van dit project een stukje in de krant te krijgen en misschien wel het Jeugdjournaal te halen.