Google steunt VHTO scholingsprogramma DigiLeerKracht

DigiLeerKracht is dit voorjaar gelanceerd: een gratis scholing- en supportprogramma op het gebied van Computational Thinking voor 2.000 basisschoolleerkrachten. Een initiatief van VHTO, Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek, mogelijk gemaakt door Google. De lancering werd verricht door Hugo de Jonge, wethouder Onderwijs, Jeugd en Zorg in Rotterdam.

Digitale toekomst

Het is belangrijk om kinderen voor te bereiden op een digitale toekomst. Dat begint al op de basisschool. Over tien jaar betreden leerlingen die nu in groep 7 zitten een compleet andere arbeidsmarkt, met beroepen die nu nog niet bestaan. Daarom moeten we kinderen de kennis en vaardigheden meegeven die hen voorbereiden op deze nieuwe digitale wereld. Leerkrachten in het basisonderwijs spelen een cruciale rol bij het aanleren van deze digitale vaardigheden waaronder Computational Thinking, het creatief nadenken over het inzetten van digitale tools om een probleem op te lossen. VHTO gaat leerkrachten daarbij ondersteunen met een scholing- en supportprogramma, dat mogelijk wordt gemaakt door Google.

Vraag naar technische beroepen groot

Leah Postma, Public Policy Manager bij Google: “Het pad naar de toekomst is digitaal. Nederland is een van de digitale koplopers wereldwijd, maar om aan kop te blijven is investeren in de digitale vaardigheden van de toekomst cruciaal. Slechts 2 op de 10 Nederlandse studenten kiest voor een technische studie na de middelbare school, terwijl de vraag op de arbeidsmarkt voor technici vier op de tien is. Google wil deze kloof helpen overbruggen door initiatieven zoals DigiLeerKracht, die bijdragen aan het vergroten van digitale vaardigheden bij jongeren in het onderwijs, te steunen.

Meerdaagse scholing

In het scholingsprogramma DigiLeerKracht krijgen 2.000 geselecteerde scholen een uitnodiging om per school één leerkracht deel te laten nemen aan een (gratis) meerdaagse scholing waarin leerkrachten worden getraind op diverse aspecten van Computational Thinking. Tijdens het scholingsprogramma maakt elke leerkracht een 10-punten plan om Computational Thinking een plek te geven binnen de school. Hierbij wordt de leerkracht ondersteund door een vrouwelijke IT-professional of Informaticastudente. Leerkrachten vormen samen een regionaal netwerk om lesmateriaal, tips en ervaringen uit te wisselen. Het programma gaat van start in schooljaar 2017-2018 en zal gedurende twee schooljaren lopen.

Bron: Techniekpact.nl