Brede school de Kinkerbuurt

Brede School De Kinkerbuurt is een openbare buurtschool die alle kinderen uit de buurt kansen wil bieden om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Een plek waar onderwijs, zorg en talentontwikkeling samenkomen voor kinderen van 2-12 jaar.

Beeldende vorming (Bevo) en Techniek

De vakleerkracht beeldende vorming en techniek verzorgt de lessen voor groep 3 t/m 8. Bevo en techniek gaan hand in hand in onze school. Techniek en bevo wordt regelmatig in 1 opdracht aangeboden. De kinderen van groep 3 t/m 8 krijgen één keer per twee weken beeldende vorming/technieklessen van onze vakleerkracht. De andere week verzorgt de groepsleerkracht een tekenles. In de groepen 1/2 wordt dagelijks aandacht aan de creatieve vorming besteed. Daarnaast is er iedere week een specifieke opdracht voor de kinderen. In 2011 – 2012 is een start gemaakt met het werken met techniekbakken. Onder leiding van een oud – leerkracht leren kinderen van groep 5 t/m 8 zelfstandig te werken met bakken met daarin techniekopdrachten en bijpassend materiaal. De vakleerkracht beeldende vorming verzorgt de technieklessen voor groep 3/4. In de onderbouw wordt er elk jaar een speciaal techniekthema georganiseerd, hetzij rond constructie, hetzij rond bouwen. Verder zit er voor alle leerlingen in elk schoolbreed project een techniekonderdeel.

Bij de techniek opdrachten ligt de nadruk op het functioneren en optimaliseren van het werkstuk. Het zijn sterk doelgerichte opdrachten. De nadruk ligt op beredeneren, testen, verbeteren en oplossingen bekijken en onderzoeken. Bij beeldende vorming ligt de nadruk op de vorm en persoonlijkheid. Het ontwikkelen van onderscheidingsvermogen zoals bijvoorbeeld kleur en vorm nuances herkennen. Goed leren kijken, de persoonlijke beleving en fantasie concreet maken. Kiezen wat je wilt maken. Zelf doelen stellen. Vaak gaan Bevo en techniek hand in hand in onze school. Bijvoorbeeld: Ontwerp een riksja die er mooi uit ziet én die goed rijdt.

Boven het maaiveld

Zodra je aan de schijf draait gaat het stokje (bij deze foto’s hoofdje) naar boven en beneden.

Nodig: kartonnen kaartje, strookje karton, houtje of strook dikker karton waar een gat in kunt maken, splitpennen, plastic dopje, grotere deksel, prikpen, schaar, papier, lijm, stiften

Vragen
Hoe bepaal je hoe hoog en laag je stokje gaat bewegen?
Kun je ook je stokje dichtbij het centrum van je deksel vast maken?
Wat gebeurd er als je een grotere draaischijf neemt? En wat als je een kleinere draaischijf neemt?
Wat is de functie van het horizontale strookje over je houtje?
Wat is de functie van het kleine witte dopje achter je draaischijf?

Skater

Skater

 

 


Kennis

• Hellingshoek
• Hoe zorg je voor snelheid zonder dat de skater valt?

Vragen
• Hoe steil kan de helling zijn zonder dat de skater valt?
• Waar let je op als je een schans in je helling wilt maken?
• Hoe kun je de skater toch een heel steile helling laten nemen zonder dat hij valt? Hoe kun je de skater aanpassen?
• Waarom is een skateboard van voren licht gebogen?
• Is de houding van de skater van invloed voor het wel of niet vallen van de skater?
• Hoe weet je waar je gaatjes moet prikken voor de kralen(wielen) onder het skateboard?

Antwoorden van kinderen
• Je kunt zij wieltjes geven aan het skateboard. (Jaap)
• Je kunt voor en achteren wieltjes onder het board plaatsen.
• Je kunt meer gewicht achteren geven. Hoe weet ik nog niet. (Micky)

Manneke Pis
Als je de dop (zijn hoofd) open draait begint hij te plassen. Draai je de dop dicht dan stopt hij weer. We hebben van alles ontdekt over de oppervlakte spanning van water en druk verschil. Er werd veel geëxperimenteerd. Onze mannekes Pis kunnen ook in bochtjes en omhoog plassen.

Katapult
Tijdens het maken van de katapult kwamen we allerlei vragen tegen. Wanneer en waarvoor is de katapult ontstaan? Hoe weet je welke maat boor je nodig hebt? Hoe weet je waar je moet boren? Hoe schiet je werparm het allerbest? Hoe kun je wielen onder je katapult maken? Deze katapult werd gemaakt door Jop. Jop bedacht zelf een eenvoudige manier hoe hij de werparm naar achteren kon houden. Aan twee zijden een wasknijper met een touw ertussen. Zodra je op 1 wasknijper drukt schiet de werparm het projectiel weg.


Knikkerbaan

De kinderen van groep 4 ontwierpen hun eigen knikkerbaan tijdens de bevo les. De juf en de kinderen gaven wat tips en handige trucjes aan elkaar. De rest bedacht iedereen zelf. Er werd ook goed samen gewerkt. Sommige kinderen maakten hun baan aan elkaar vast. Zo krijg je een hele lange knikkerbaan en kun je samen spelen. Iedereen testte tussendoor of zijn baan goed werkte. Igor bedacht zelfs een schansje in zijn baan. De knikker maakt daar een sprongetje.

Kasteel van karton
De kinderen van groep 6 hebben kartonnen dozen omgetoverd tot prachtige kastelen. Met messen sneden ze stroken uit het karton. Met die stroken zijn de muren van het kasteel opgebouwd. We hebben gezien waardoor het gebouw lekker stevig wordt. Er zitten namelijk allemaal driehoeken in het karton. We ontdekten hoe je die eigenschap ook kunt gebruiken bij het maken van je ophaalbrug. Paarden, draken en ridders verdedigen het kasteel. En schone jonkvrouwen staan op de uitkijk.

Andere inspiraties

Zelf aan de slag?
Met deze twee leuke proefjes heb je gegarandeerd een leerzame techniekles!

draaiende fontein
tol proefjes – 2