Magazine Terugkoppeling: Klein denken
Deze editie van het magazine ‘Terugkoppeling’ gaat over mini, over mini-materialen in een nano-lab, over modellen van legosteentjes, over kleuters (mini-leerlingen) die spelenderwijs natuurwetenschap ervaren in een kleuterlab. En dan is er mini-didactiek. We denken bij onderwijsveranderingen vaak te groot, bijvoorbeeld omschakelen naar een compleet andere didactiek, of schoolorganisatie, of schoolarchitectuur, of digitaal onderwijs. Maar je kunt vaak met kleine en simpele middelen interessante verbeteringen in begrip en motivatie bereiken.
Laat kleuters natuur en techniek ervaren in rijke leeromgeving en ze leren (bijna) vanzelf. Simpele legosteentjes kunnen leerlingen helpen bij het visualiseren van ingewikkelde processen zoals de levenscycli van kikkers of fotosynthese. En dan zijn mechanica, optica, warmte, elektriciteit, biologie, en chemie natuurlijk volop aanwezig, ook in een kaal leslokaal. Er is volop gelegenheid voor simpele 2-minuten demonstraties en visualisaties zoals onder andere gedemonstreerd wordt in 25 demonstraties met een glas water.