Meester Harald inspireert leerlingen en docenten met programmeren

Harald van Brederode is leerkracht op basisschool Paulus Castricum (onderdeel van stichting Tabijn). Al een aantal jaar is hij bezig met moderne media en programmeren én het overdragen van deze kennis aan zijn leerlingen. In de moderne wetenschap en techniek is programmeren essentieel om alles aan elkaar te verbinden. 

Hoe begin je met programmeren?

Als eerste stap leren de kinderen denken als een computer met unplugged activiteiten zoals bijvoorbeeld kralen rijgen en bekers stapelen. Daarna werken ze met concrete materialen zoals software, robots en Micro:bits. Hiervoor leren ze eerst de basisvaardigheden met zijn video’s. Daarna zitten ze in een knoeifase. Vervolgens dagen we ze met challenges uit om concrete oplossingen voor problemen te ontwerpen en te maken met hun kennis. Om een indruk te krijgen van dit proces kunt u dit filmpje bekijken.

Programmeren

Naast het lesgeven in zijn eigen klas (groep 7) is hij één dag per week werkzaam voor stichting Tabijn om op de andere scholen workshops programmeren of breder genoemd Computational Thinking te geven. Leerkrachten en kinderen van groep 1 tot en met 8 leren dan programmeren, werken met robots en gaan dingen maken. Harald zit tevens in een landelijk overleg  met de TU Delft, de SLO en de PO-Raad waar ze de leerlijn programmeren vormgeven. 

Moderne media

Harald leert de kinderen ook gebruik maken van moderne media. Zo hangt er altijd een groen scherm in de klas. Kinderen maken daarop filmpjes voor geschiedenis, uitlegfilmpjes voor rekenen, een eigen journaal en nog veel meer. Verder gebruiken ze Minecraft bij rekenen en Skype om met andere kinderen op de wereld te communiceren of bijvoorbeeld om een expert in de klas te halen. 

Micro:bit

Op dit moment werkt hij bijvoorbeeld veel met de Micro:bit. In Engeland hebben alle kinderen van 11 jaar een Micro:bit gehad. Het leuke van de Micro:bit is dat naast het programmeren de Micro:bit heel goed te gebruiken is bij wetenschap en techniek. Er zitten al veel input sensors op zoals een kompas, lichtmeter en bewegingsmeter. Met eenvoudige programma’s kunnen kinderen vanaf 9 jaar op basis van input mooie machines maken met motoren, servo’s, leds en geluid. Kinderen leren zo heel goed analytisch denken, problemen in kleine stukjes te hakken, en worden creators. 

W&T-vaardigheden

Bij het ontwerpen komen de W&T-vaardigheden met de ontwerpcirkel weer aan bod. De kinderen moeten dan eerst het probleem analyseren, vervolgens een plan schrijven en daarna pas programmeren. 

Wilt u ook aan de slag?

Harald van Brederode heeft inspirerende filmpjes, interessante lessen, leuke apps en nog veel meer interessante informatie over programmeren en moderne media verzameld en deelt deze graag met u op zijn website.