Nieuws

Managers bezoeken scholen van Agora

Als het gaat om “Continu Verbeteren” dan kunnen onderwijs en bedrijfsleven veel van elkaar leren. In het kader daarvan zijn deze maand drie scholen van Agora, te weten WormerWieken, Saenparel en Paus Joannes, bezocht door managers van Douwe Egberts en Sara Lee en de Lean Consultancy Group van ProRail. Tijdens het bezoek bezochten de managers…

Conferentie Wetenschap & Techniek

Inspireren, delen, leren en contact leggen. Daar gaat het om tijdens de Conferentie Wetenschap amp; Techniek op 22 mei. De partners van het Expertisecentrum Wetenschap & Techniek (EWT) laten in samenwerking met scholen zien hoe leuk en laagdrempelig Wetenschap & Techniek kan zijn. Tijdens boeiende workshops en lezingen tonen we good practices van professionaliseringstrajecten en…

André Kuipers ambassadeur Techniekpact

div Op donderdag 28 februari is astronaut André Kuipers benoemd tot ambassadeur voor het Techniekpact. Dat hebben minister Bussemaker (OCW) en minister Kamp (EZ) vandaag bekend gemaakt tijdens een werkbezoek aan de Leidse instrumentenmakers School (LiS). Kuipers, Bussemaker en Kamp gingen daar in gesprek met docenten, studenten en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven over betere samenwerking…

Schoolbesturen slaan handen ineen

Acht schoolbesturen slaan de handen ineen en maken hun samenwerking officieel met het ondertekenen van een overeenkomst. Vanaf vandaag werken de besturen samen in de regiegroep van Wetenschap amp; Techniek regio Noord-Holland/ Flevoland. De regiegroep zet zich in om het Wetenschapamp;Techniek (Wamp;T) onderwijs in de regio’s Noord-Holland en Flevoland te versterken. Voorzitter José Vosbergen: “Dit…

Wetenschappelijke doorbraken de klas in!

Deel 2. van de boekenreeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’, met de titel ‘DNA, Gedrag en Infecties onder de loep’ is uit. Deze boekenreeks biedt inspiratie en concrete handvatten aan leraren om zelf met wetenschap in de klas aan de slag te gaan. Op de bijbehorende a href=”http://www.ru.nl/wetenschapsknooppunt/materialen/boek/” rel=”nofollow”website/a staan per boek en per hoofdstuk filmpjes,…

Wetenschap Techniek centraal in basisschoolproject Talentenkijker

Het project Talentenkijker geeft leerlingen uit groep 7 en 8 een beter én breder beeld van beroepen in Wetenschap amp; Techniek. Tijdens Talentenkijker – een project van VHTO en Science Center NEMO – bezoeken beroepsbeoefenaars (m/v) uit bèta, techniek en ICT klassen door heel Nederland, om meisjes én jongens te enthousiasmeren voor de wereld van…

Europese Lerarenopleiders bezoeken DOO

Vorige week bezocht een delegatie lerarenopleiders in Wetenschap amp; Techniek het Domein Onderwijs en Opvoeding en de Pabo. De groep bestond uit dertien opleiders afkomstig uit zes verschillende universiteiten (Groot Brittannië, Oostenrijk, Polen, België, Roemenie en Slovenië) die drie dagen lang verschillende vormen van Wamp;Tonderwijs en Onderzoekend leren (inquiry based science education) bestudeerden. Tijdens het…

Verkenningscommissie Wetenschap Techniek primair onderwijs

De PO-Raad en Platform Bèta Techniek hebben een Verkenningscommissie Wetenschap amp; Techniek Primair Onderwijs ingesteld. Deze commissie wordt getrokken door wetenschap en bedrijfsleven en staat onder leiding van Hans Clevers, president KNAW en Rein Willems, voorzitter stuurgroep Masterplan Bèta amp; Technologie. De Verkenningscommissie zal zich buigen over de vraag hoe wetenschap amp; techniek duurzaam kan…

VVD en PvdA: vak techniek al op basisschool

VVD en PvdA willen dat alle basisscholen wetenschap en techniek gaan onderwijzen. Aankomende leerkrachten worden daar voortaan op de pabo voor klaargestoomd. Het regeerakkoord voorziet in 100 miljoen euro extra voor bètaleraren in het voortgezet onderwijs. De Tweede Kamerleden Anne-Wil Lucas (VVD) en Tanja Jadnanansing (PvdA) besteden dat liever in het basisonderwijs. Zij willen de…

Wetenschappelijke doorbraken de klas in!

Het boek ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in! emAngst, Grafeen en Denkbeelden over het begin’/em van het Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit, biedt inspiratie en concrete handvatten aan leraren om zelf met wetenschap in de klas aan de slag te gaan. Drie wetenschappelijke doorbraken van de Radboud Universiteit Nijmegen over ‘Angst’, ‘Grafeen’ en ‘Denkbeelden over het begin’ vormen de leidende…