Column Edith Louman

Verven

Ik kijk in de pan: een donkerblauwe vloeistof, een paarsige gloed, wat drab bovenop. Ik ben aan het verven met indigo. De thermometer hangt in de pan, de pH is gecontroleerd. Ik haal mijn lap eruit; ‘Spannend, hoe zal het geworden zijn?’ ‘Hé, het is groen!’ Ik moet de stof eerst uitspoelen in water, dan komt er zuurstof bij en kan de kleurstof oxideren. Nu wordt het blauw, het bekende blauw van jeans. De kleur mag wel wat donkerder, de lap gaat terug in de pan. Even later hangen er allemaal blauwe stoffen aan de lijn. Wat een mooi gezicht!
(meer…)

Column Edith Louman: Lentegroen

Het voorjaar is begonnen. Al wekenlang verandert er van alles en ik volg het met grote vreugde. Bomen en struiken beginnen uit te lopen. Ik heb de eerste frisgroene blaadjes al gezien. Wat zijn ze zacht! En als je goed kijkt zie je dat de blaadjes enigszins doorzichtig zijn. De blaadjes zijn nog niet klaar, ze zijn in de maak: er wordt nog meer cellulose en bladgroen aangemaakt. Naarmate er meer bladgroenkorrels in het blad zitten wordt de kleur donkerder. Dus nu nog even genieten van het lichte lentegroen.

(meer…)

Het vriest!

Al dagenlang wordt er druk over gepraat: het gaat vriezen, er komt ijs. Winters weer  op komst. Sneeuwbuien, ijs, misschien zelfs schaatsen. Wat zou dat leuk zijn. En, wat een mogelijkheden voor onderzoekjes met sneeuw en ijs. Het is eenvoudig te doen, ook voor leerkrachten die net starten met wetenschap en techniek. Laten we een paar voorbeelden bekijken. (meer…)

Bedrijfsbezoek bij Tata Steel

We staan midden in een enorme fabriekshal en kijken naar het gieten van vloeibaar staal in een mal. Zo worden de platen staal gemaakt. Verderop, waar de platen wat zijn afgekoeld en gestold, bekijken we hoe de platen door midden worden gebrand en verder getransporteerd. Het is er loeiheet. Als ik me over de reling buig slaat de hitte me tegemoet. Het vat waar het vloeibare staal uitstroomde is leeg, wordt weggedraaid en verwisseld. Er komen grote grijparmen tevoorschijn, ze zakken en  pakken het vat op. Rechts van ons komen ook reusachtige grijparmen aan, die weer een andere bak optillen en wegvoeren. Beneden in de hal loopt een aantal werknemers rond, sommigen met een brandende staaf. Dit is de staalfabriek van Tata Steel. Het lijkt science fiction maar het is echt. (meer…)

Don’t stop me now

  Het nummer van Queen zit al een paar weken in mijn hoofd. Sinds die woensdagmiddag in juni op de laatste Taal en techniek-bijeenkomst met leerkrachten van het bestuur Surplus. De leerkrachten presenteren hun ervaringen met taalgerichte wetenschap en technologie op hun eigen school. De leerkracht van De Tweewegen uit Wieringerwaard laat zien hoe zij…

‘Program or be programmed’

Laat ik meteen maar even doorpakken en me verder verdiepen in het programmeren. Deze keer bezoek ik de programmeermarkt op de Paulusschool in Castricum. Meteen bij binnenkomst valt de drukte me op. Een grote richtingaanwijzer met bestemmingen als Beebot, LEGO WeDo, Scratch jr, Ozobot, kind robot, Scratch, mbot, MakeyMakey, mBlock, LEGO mindstorm, BB8 sphero. ‘Ha, een…

Ontdek maakonderwijs

Laat ik het maar meteen bekennen, tot nu toe heb ik de nieuwe mogelijkheden van ICT bij wetenschap en technologie aan me voor bij laten gaan. De woorden FabLab, makersindustry,  3dmakerszone, maakonderwijs ken ik al een tijdje maar ik heb me er nog niet in verdiept. De hoogste tijd om dat wel te doen. Ik…

Paper Art

Herfstvakantie, tijd voor museumbezoek. Ook daar zijn vaak voorbeelden te vinden van Wetenschap & Technologie. Deze keer ga ik naar de tentoonstelling Paper Art in het CODA Museum in Apeldoorn. Ik werk zelf al lang bij mijn techniekactiviteiten met papier. Het materiaal is op elke school voor handen, in grote hoeveelheden, en je kunt er…

Laterna magica

Het wordt donker en er verschijnen prachtige bewegende kleuren op het doek. Net een grote caleidoscoop. Ik ben bij de voorstelling De Toverlantaarn. Ik verheug me op de onbekende beelden én ik ben nieuwsgierig: hoe werkt zo’n toverlantaarn eigenlijk? Tijdens de voorstelling kijk ik steeds om, ‘Wat doet de speelster, hoe bedient ze de toverlantaarn?’…

Water onderzoeken

Groep 5-6 van de Driemaster in Alkmaar zet de eerste stappen op het gebied van onderzoekend leren. De kinderen hebben zelf onderzoeksvragen bedacht bij het thema water. Ze willen bijvoorbeeld weten ‘Hoe ontstaat water?, Waarom kunnen mensen niet zonder water en waarom is het dan zo belangrijk?, Hoe kun je zelf water maken?, Waarom is…