Wetenschapsknooppunt Amsterdam UvA

De bèta’s van de Universiteit van Amsterdam hebben wetenschaps- en technieklessen ontwikkeld voor de basisschool. De lessen worden gegeven door studenten van de Universiteit van Amsterdam, die ook de benodigde materialen meenemen. De duur van de lessen varieert, waardoor het mogelijk is lessen te combineren. Op één dag kunnen er één of meerdere gastlessen worden geboekt. Ook is het mogelijk een les achtereenvolgend voor verschillende groepen te boeken.

Ondersteuningsaanbod

Forensisch onderzoek
In de verschillende gastlessen over forensisch onderzoek met als titel ‘Wie heeft het geflikt op het plaats delict?’ gaan leerlingen praktisch aan de slag met thema’s als vingerafdrukken, DNA, schoenafdrukken en het skelet. De werkwijze van de gastlessen is op basis van onderzoekend leren. Studenten van de Universiteit van Amsterdam komen naar school met de benodigde materialen en verzorgen de workshop. Meer informatie is hier te vinden.

Voor: Leerlingen van onder, midden en/of bovenbouw
Duur: één tijdsblok 2 uur

3D workshop
Tijdens het eerste deel van deze workshop leren de leerlingen hoe we diepte kunnen zien en hoe we vervolgens voor de gek worden gehouden in de 3D-bioscoop. Daarbij wordt ook een stukje natuurkunde verteld over licht, kleur en polarisatie. De benodigde techniek voor het 3D-effect leer je door te doen en door de kennis toe te passen. Tijdens het tweede deel van de workshop vormen de leerlingen daarom kleine filmcrews en gaan ze als regisseur, cameravrouw, scriptschrijver, productie-ontwerper of acteur aan de slag om met speciale apparatuur een eigen 3D-film te maken. Dit meesterwerk kijken we vervolgens samen op een 3D-televisie ter afsluiting van de workshop. De uiteindelijke film wordt later afgemonteerd. De school krijgt dit eindproduct zodat er nog jaren van genoten kan worden.

Voor: Groep 7 – 8
Duur:  3 uur

Robotica
Twee begeleidende studenten nemen 15 LEGO Mindstorms en 15 laptops mee. Na een introductie over robotica zetten de leerlingen in tweetallen de eerste schreden op het pad van programmeren. Dit doen ze door eerst kennis te maken met de sensoren die op de robot zitten. Vervolgens leren ze hoe ze robot zo kunnen programmeren dat deze een lijn kan volgen.

Voor: Groep 6, 7 en 8
Duur: 2 uur

Programmeren met Scratch
Met behulp van het programma Scratch leren kinderen de beginselen van het programmeren, door het maken van een project (game). Leerlingen geven de computer opdrachten om figuren te laten bewegen, geluid te laten maken en te reageren. Bij deze activiteit komt één student naar school om de leerlingen te begeleiden bij het programmeren.

Voor: Groep  7 – 8
Duur: 2 uur
Kosten: 1 gastles € 75,-, 2 gastlessen: € 125,-

Expeditie Moendoes
Expeditie Moendoes is een spannend spel met opdrachtkaartjes, waarin leerlingen een onbekende planeet in kaart brengen. Ze moeten daarvoor informatie verzamelen, gegevens uitwisselen en conclusies publiceren: kortom, te werk gaan als een team wetenschappers. Het spel is geschikt voor alle vakken. Leerlingen maken zo op een speelse manier kennis met de essentie van wetenschap. Het spel is gratis te downloaden. Maar als een klas het een keer wil proberen of de leerkracht geen tijd heeft om het voor te bereiden, dan komen we graag langs om het te spelen met de leerlingen.

Voor: Groep 5, 6, 7 en 8
Duur gastles: 1,5 uur

River Crossing
River Crossing is een denkspelletje. In overleg met de fabrikant hebben we een levensgrote variant laten maken van dit spel. Leuk om tussendoor te doen of om teams van leerlingen tegen elkaar te laten strijden. Wie lost als eerste het vraagstuk op? De leerkracht kan dit spel in principe zelf begeleiden, waardoor River Crossing ook kosteloos als leskist te boeken is. Zie hier voor een impressie van het spel.

Voor: Groep 5, 6, 7 en 8
Duur gastles: 45 uur

Contact

Science Park 904, 1098 XH Amsterdam
020 – 525 79 81
www.scholen.uva.nl/basisscholen
Informatie: Bart Groeneveld
info-wka@uva.nl