Didactische vaardigheden

Mindmappen

Mindmappen is een techniek, ontwikkeld door Tony Buzan, om ons brein beter te gebruiken. Het helpt om makkelijker informatie te verwerken, complexe informatie te structureren, een beter overzicht te houden en sneller te leren.

Download

Meervoudige Intelligentie

U herkent het wel: een kind dat niet stil kan zitten en wanneer het even kan naar de prullenbak loopt of voortdurend wiebelt op de stoel. Of juist een kind dat stil is, niet meteen kan antwoorden op een vraag en veel denktijd nodig heeft. Vanuit de theorie van Meervoudige Intelligentie krijgt u meer zicht op de verschillen tussen uw leerlingen en hun individuele leerbehoeften.

Download

Logboek

Het is belangrijk bij onderzoek (en dus bij de natuuronderwijslessen) en bij het ontwerpen om terug te kunnen vinden wat je eerder hebt gedaan en gedacht. Hiervoor worden logboeken gebruikt. Het is van belang de kinderen aan te leren dat zij hun gedachten, ideeën, werktekeningen van ontwerpen of experimenten, hun planningen, waarnemingen, metingen en conclusies op een vaste manier verwerken in hun persoonlijke logboek.

Download

Gesprekken leiden in de groep

Auteur:
Marja van Graft en Pierre Kemmers

Wat doen kinderen in schoolse situaties waar het gaat om discussie activiteiten tijdens onderzoekend en ontwerpend leren? Past deze competentie alle kinderen? En wat doen leraren met deze linguïstische competentie van kinderen? Wie stelt de vragen en wie beantwoordt ze? Uit onderzoek blijkt dat het vooral de leraar is die de vragen stelt. Zij stelt de vragen om aandacht van de leerlingen te trekken, om de betrokkenheid van leerlingen te vergroten, om bij leerlingen na te gaan wat ze weten of om een nieuw onderwerp te introduceren. Leraren stellen erg veel vragen: meerdere per minuut!

Download

Hersenvriendelijk leren

Door wetenschappelijk onderzoek is er steeds meer bekend over de structuur en werking van onze hersens en ons cognitief functioneren. Deze kennis wordt gebruikt bij het bedenken van nieuwe hersenvriendelijke onderwijsmethoden. Bij hersenvriendelijk leren -of breinvriendelijk leren- wordt het educatieve aanbod afgestemd op de manier waarop onze hersens werken.

Download