Van onderzoek naar toepassing
Het tienjarige onderzoeksprogramma TalentenKracht van zeven universiteiten loopt bijna ten einde. Tientallen wetenschappers hebben vanuit verschillende achtergronden – zoals pedagogiek, neuro- en ontwikkelingspsychologie, onderwijskunde, reken- en science-educatie en taalverwerving – deelgenomen aan het onderzoek naar de talenten op het gebied van wetenschap & techniek bij kinderen van 3-14 jaar. Ruim negentig scholen en kinderopvangorganisaties waren erbij betrokken met allerlei experimenten. En natuurlijk honderden kinderen met hun ouders.
Door dit onderzoek weten we onder meer dat:
- er veel meer systematiek en logica zit in het exploreren bij heel jonge kinderen dan we denken;
- kinderen pas een hoger niveau bereiken van redeneren en onderzoeken als je ze uitdaagt om dieper na te denken;
- je er meer uit haalt als je kinderen zelf laat vertellen hoe ze een vraagstuk hebben opgelost;
- excellente leerlingen zich beter ontwikkelen als je ze helpt om hun eigen gelijk los te laten en open te kijken naar nieuwe ideeën.
Na al dat onderzoek is het tijd voor de praktijk. In oktober vond de conferentie ‘Daarom is geen reden!’ plaats. Na een inspirerende opening van Professor Amito waar direct de eigen nieuwsgierigheid geprikkeld werd, was het tijd om zelf wetenschap en technologie in de klas te gaan ervaren in de interactieve workshops, waarbij handige en wetenschappelijke tips en trics werden gedeeld voor toepassing in de klas, zoals ‘beweeg mee met de interesse van het kind’, ‘vraag door, zelfs als je zelf het antwoord niet weet’, ‘Richt je op het proces, niet op de uitkomst’.
Na de heerlijke lunch resteerde de honger naar meer informatie. Dat was te vinden in uitleg, materialen en ideeën op de informatiemarkt. Daarna volgde er nog een ronde workshops voor een tweede kijk in de praktijk. Met name de praktische toepassing blijkt voor veel leraren een uitdaging waar ze graag ervaring in op doen. De conferentie werd afgesloten met een inspirerende lezing van Hanno van Keulen die de resultaten van zijn onderzoeksteam van de Universiteit van Utrecht deelde.
Bron: Kiezen voor technologie