Boeken
Wetenschappelijke doorbraken de klas in! Boek 6
- Auteur:
- Sanne Dekker & Jan van Baren- Nawrocka
- Uitgever:
- Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit
In boek zes staan de thema’s ‘Molecuulbotsingen’, ‘Stress’ en ‘Taal der zintuigen’ centraal. De activiteiten bij de thema’s zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas.
Molecuulbotsingen gaat over de eigenschappen van botsende moleculen bij extreem lage temperaturen. Molecuulbotsingen spelen een heel belangrijke rol in de natuur. Botsen moleculen als deeltjes of gedragen ze zich als golven? En wat gebeurt er met voorwerpen als je ze afkoelt tot zeer lage temperaturen?
Stress gaat over hoe de hersenen stressreacties controleren. Ontdek verschillende manieren waarop je op stress kunt reageren. Ga je vechten, vluchten of bevries je? Wat voor lichamelijke reacties neem je waar? En wat is het effect van stress op prestatie?
Taal der zintuigen gaat over de invloed van taal en cultuur op zintuiglijke waarnemingen. Hoe omschrijf je wat je ziet, voelt, proeft of ruikt? In sommige culturen zijn er veel verschillende woorden voor kleur, in andere culturen juist weer heel weinig. Worden we geboren met deze verschillende kleurgroepen? En bepaalt hoe je ergens over praat ook wat je waarneemt?
Tacit knowledge
- Auteur:
- Ed van den Berg
- Uitgever:
- Hogeschool van Amsterdam
Lessen voor lerarenopleiding en onderwijspraktijk
De theorie-praktijk kloof is berucht in het onderwijs. Theorie moet vaak nog verregaand worden aangepast aan de eigen onderwijsomstandigheden van de docent. Aan de andere kant zit er veel vakdidactische en praktijkkennis opgesloten in het hoofd van docenten, tacit knowledge, onzichtbaar voor studenten in lerarenopleiding. Wat nu als je die theorie deels gaat genereren in de eigen klassen van docenten en leraren in opleiding? Dan wordt de theorie-praktijk kloof kleiner, kan tacit knowledge mogelijk expliciet en zichtbaar worden, en wordt er een fundament gelegd voor blijvend leren van de eigen leservaring.
In het boekje ‘Lessen voor lerarenopleiding en onderwijspraktijk’ beschrijft Ed van den Berg (voormalig Lector Wetenschap- en Techniekonderwijs van de Hogeschool van Amsterdam), hoe je de kloof tussen theorie en praktijk kunt verkleinen.
Knotsgekke surprises voor iedereen
- Auteur:
- Rolf Hut
- Uitgever:
- Xander Uitgevers B.V.
Elk jaar met Sinterklaas is het weer de kunst om creatieve knutselwerkjes van vorig jaar te overtreffen. De kans is groot dat je goede ideeën nu wel zo’n beetje op zijn. Geen paniek, want Rolf Hut leert je hoe je de meest originele en indrukwekkende surprises maakt!
Als het aan Rolf Hut ligt, is niets onmogelijk. Is je vader een hippie en heb je hem altijd al een lavalamp willen geven? Dan maak je er toch gewoon zelf één! En wat dacht je van dat virtuoze klasgenootje? Die kun je blij maken met een écht werkende harp. Of laat je fantasie helemaal de vrije loop en knutsel een levensechte draak!
Stap voor stap en met de vrolijke tekeningen van Marten Hazelaar laat Rolf zien hoe je al deze knotsgekke surprises in een handomdraai maakt. Deze pakjesavond steel jíj dus de show met het allermooiste cadeau. En ondertussen steek je ook nog iets op van natuur- en scheikunde!
Wetenschappelijke doorbraken de klas in!
- Auteur:
- Jan van Baren- Nawrocka, Sanne Dekker & Marieke Peeters
- Uitgever:
- Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit Nijmegen
Typisch Nederlands, Elkaar begrijpen en Het Oog zijn de drie nieuwe thema’s die centraal staan in het vijfde boek van de reeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in’. In boek vier en vijf is er voor gekozen de activiteiten concreet en in detail te beschrijven, zodat ze nog makkelijker zijn uit te voeren in de klas. Ook sluiten we met deze boeken beter aan bij het verschil in ervaring tussen leraren die voor het eerst kennismaken met onderzoekend leren en leraren die al gewend zijn om de eigen vragen van leerlingen als uitgangspunt te nemen voor een onderzoek. Dit doen we door uit te gaan van een groeimodel van onderzoekend leren. Op de website staan de bij de activiteiten horende materialen.
Je briljante brein
- Auteur:
- Nick Arnold
- Uitgever:
- Kluitman Alkmaar B.V.
Dit boek staat vol fantastische feiten en wonderlijke weetjes over de hersenen… in jóúw hoofd! Laat je Briljante Brein op volle toeren draaien en ontdek:
- hoe hersenen kunnen ruiken
- dat je kunt doorleven na een hersenpiercing
- of je met links mooier schrijft dan met rechts
- waarom iemand écht een slimmerik is
Dring door naar het diepste van je brein, maar houd je verstand erbij en word niet misselijk van het gekronkel… Ontdek wat er gebeurt als een sjieke chirurg zijn mes in je schedel zet. Kijk hoe een flitsende fotograaf elke actie van je hersenen vastlegt… zelfs als je slaapt!
Ons Creatieve brein
- Auteur:
- Dick Swaab
- Uitgever:
- Atlas Contact Uitgeverij
Bij de geboorte hebben onze hersenen een derde van de grootte die ze in volwassenheid zullen krijgen. Hoe gaat de rest van de ontwikkeling? Om al dat potentieel te ontplooien is een veilige en warme omgeving nodig. Maar dat is niet alles: het brein moet gestimuleerd worden, bijvoorbeeld door je ouders, je omgeving, je werk. Ook kunst en muziek stimuleren het brein.
Dick Swaab laat heel mooi zien wat die met je hersenen doen. Ons creatieve brein toont hoe belangrijk de interactie van de hersenen met de omgeving is. Wat de invloed van je beroep op je brein kan zijn en wat ziektes en trauma’s kunnen aanrichten. Hersenonderzoek heeft niet alleen het denken over ons brein, over de vrije wil en het belang van omgevingsinvloeden sterk veranderd, het heeft daardoor ook ingrijpende maatschappelijke consequenties.
Het boek verschijnt in januari 2016, maar is alvast te reserveren.
De lerende mens
- Auteur:
- Jurjen van der Helden en Harold Bekkering
- Uitgever:
- Uitgeverij Boom
Passend onderwijs, Engels in groep 1, iPad-scholen, massive open online courses (MOOCS) – de vernieuwingen in het onderwijs buitelen over elkaar heen. Maar hoe leert de mens eigenlijk? En passen de vernieuwingen daar wel bij? Over deze onderwerpen gaat De lerende mens.
Neurowetenschappers Van der Helden en Bekkering schetsen op toegankelijke en vaak vermakelijke wijze belangrijke inzichten ten aanzien van de lerende mens, beginnend bij Aristoteles en Nietzsche en eindigend bij de meest recente neurowetenschappelijke onderzoeken. De auteurs laten zien hoe het brein leert en hoe belangrijk menselijke autonomie en sociale verbondenheid zijn voor optimaal leren. Zij bieden handreikingen voor de educatieve praktijk op het gebied van taal en rekenen, maar ook voor de grote rol van sociale interactie daarin. Daarnaast zal een goed begrip van de gevolgen van belonen en straffen docenten en ouders helpen bij hun uitdagende taak. De sleutel tot beter onderwijs ligt volgens de auteurs in het optimaal aansluiten bij de individuele verschillen en het creëren van een sociale omgeving waarin ieder kind tot zijn recht komt.
‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’ – nr 4
- Auteur:
- Marieke Peeters, Jan van Baren-Nawrocka, Roald Verhoeff (redactie)
- Uitgever:
- Uitgave van het Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit Nijmegen
Het Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit heeft het vierde boek in de reeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’ getiteld: Higgsdeeltje, Netwerken in het brein en Wonderkind uitgebracht. Een vernieuwend boek dat voor alle leraren met uiteenlopende ervaring op het gebied van onderzoekend leren te gebruiken is. In dit boek worden de activiteiten concreet en in detail beschreven en kunnen zo makkelijker in de klas worden ingezet door leraren. Ook sluiten ze in dit boek door middel van een groeimodel nog beter aan bij het verschil in ervaring tussen leraren die voor het eerst kennismaken met de didactiek van onderzoekend leren en leraren die al gewend zijn om de eigen vragen van leerlingen als uitgangspunt te nemen voor een onderzoek. Bij de boekenreeks hoort ook de website: wetenschapdeklasin.nl. Hierop staan de bij de activiteiten horende materialen.
Wetenschappen in beeld
- Auteur:
- Margreet de Heer
- Uitgever:
- Meinema
Wat is Weten? En wat is Wetenschap? Margreet de Heer brengt deze zoektocht in een stripboek levendig en kleurrijk in beeld. In een chronologische strip traceren Margreet en haar man Yiri het ontstaan van de verschillende wetenschappelijke disciplines. Ze gaan van de wiskunde van Pythagoras, via de middeleeuwse alchemie naar de Wetenschappelijke Revolutie van de zeventiende eeuw, om ten slotte te belanden bij de twintigste-eeuwse quantumtheorie. Onderweg komen zij vele bekende en minder bekende wetenschappers tegen: Archimedes die ‘Eureka!’ riep, Galileo die ruzie kreeg met de kerk, Newton die een appel zag vallen, Darwin die op wereldreis ging – maar ook de vrouw van Antoine Lavoisier die haar man misschien wel overschaduwde…
Het Klokhuisboek over hersenen
Ademen, lopen, eten, drinken, plassen, dromen, dansen, voetballen – al deze dingen worden geregeld in je hoofd. Daar zitten je hersenen. En die zijn dag en nacht voor je aan het werk. Maar hoe werken je hersenen precies? Wat gebeurt er in je hoofd als je dyslexie of ADHD hebt? Wat is coma? Wat houdt…