5e Montessorischool Watergraafsmeer

Wij hebben ons de afgelopen jaren sterk ontwikkeld op het gebied van W&T en beschikken over een uitdagend en succesvol Science Lab met hoogwaardig wetenschapsonderwijs waarbij wij ons richten op sterke, gemotiveerde leerlingen uit groepen 6, 7 en 8. Momenteel werken wij met zo’n zeven groepen van 10 kinderen. In het Science Lab behandelen we proefjes, bespreken we wetenschappelijke feiten, duiken we de filosofie en de geschiedenis in, bieden we de kinderen theorie aan en doen we daadwerkelijk onderzoek. De kinderen geven ook zelf presentaties en krijgen werk mee voor in de klas. Bijvoorbeeld een onderzoeksopdracht, die ze bij voorkeur zelf bedacht hebben, of een opdracht om een presentatie voor te bereiden om aan de klas te geven.

Wat levert het Science Lab op?
• We dagen de deelnemers uit en laten ze op hun tenen lopen. Zo komen we tegemoet aan hun behoefte.
• We planten een Bèta-zaadje dat op de middelbare school (en wellicht nog later) verder ontkiemt en groeit.
• We brengen fascinatie voor de wetenschap over.
• De kinderen leren zelfstandig wetenschappelijk onderzoek te verrichten.
• We brengen een grote hoeveelheid kennis over.
• De kinderen leren hun resultaten te presenteren m.b.v. moderne media.
• Niet alleen de deelnemers van het Science Lab, maar de hele school profiteert ervan.
• Via de nieuwsbrief, presentaties en tentoonstellingen houden we de ouders op de hoogte.
• We zijn onderwerp van onderzoek voor verschillende instituten, zoals de HvA en de UpvA.
• Alle scholen binnen de netwerken zijn van harte welkom om inspiratie op te komen doen.

 Presentatie

Video

Community of practice
Valtijd meten. Een steen valt sneller dan papier. En veertjes? Hoe snel vallen die naar beneden? Dit is één van de onderzoekjes uit de film over de Community of practice (CoP), een samenwerking tussen de 5e Montessorischool, de 8e Montessorischool en Pabo HvA ikv. In het CoP ontmoetten leraren, opleiders en studenten elkaar, deelden ze kennis en ervaringen en probeerden ze nieuwe activiteiten uit. Het CoP is een inspirerend voorbeeld van een W&T netwerk.

Publicatie

Conceptcartoons als opstap naar onderzoek
Door:     Ed van den Berg, Exprtisecentrum Wetenschap en Techniek, Hogeschool van Amsterdam en
Bas Higler, 5de Montessorichool Watergraafsmeer, Hogeschool van Amsterdam
Gepubliceerd: Maart 2011. NVOX; magazine voor natuurwetenschap op school.

Conceptcartoons zijn een geschikt middel om kinderen aan het experimenteren te krijgen. Het artikel beschrijft een les gegeven in groep 5 en 6 en in groep 7 en 8. De les: Glas op tafel. Water er in. En een paar ijsklontjes erbij. Wat gebeurt er? Nadat een leerling de opmerking maakte “Het beslaat”, deelden de auteurs een conceptcartoon uit over deze proef. De auteurs beschrijven het verloop van de les en gaan in op de pluspunten en de minpunten van de conceptcartoon.

Conceptcartoons als opstap