Groep 7 & 8

Wetenschappelijke doorbraken de klas in! Boek 7

Auteur:
Sanne Dekker & Jan van Baren- Nawrocka
Uitgever:
Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit

In boek zeven staan de thema’s ‘Malaria’, ‘Jheronimus Bosch’ en ‘Geheugen’ centraal. De activiteiten bij de thema’s zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas.

Malaria gaat over de verspreiding van malaria en manieren om infecties te voorkomen. De verspreiding van malaria verloopt via muggen, maar hoe werkt dat eigenlijk? Wat zijn andere manieren voor ziektes om zich te verspreiden? Wat zijn parasieten? En wat is de rol van de mens bij de verspreiding van malaria?

Jheronimus Bosch gaat over het leven en de schilderijen en tekeningen van Jheronimus Bosch. Wat zijn beroemde werken van Bosch? Wat maakt zijn werk zo bijzonder? Wat probeerde de schilder door middel van zijn schilderijen te vertellen? En wat is er eigenlijk onder de verf te vinden?

Geheugen gaat over hoe we gebeurtenissen kunnen onthouden en hoe deze in de hersenen worden opgeslagen. Welke technieken kun je toepassen om iets makkelijker te onthouden? Waarom werken bepaalde geheugentechnieken? En op welke verschillende manieren kun je je geheugen testen?

Wetenschappelijke doorbraken de klas in! Boek 6

Auteur:
Sanne Dekker & Jan van Baren- Nawrocka
Uitgever:
Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit

In boek zes staan de thema’s ‘Molecuulbotsingen’, ‘Stress’ en ‘Taal der zintuigen’ centraal. De activiteiten bij de thema’s zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas.

Molecuulbotsingen gaat over de eigenschappen van botsende moleculen bij extreem lage temperaturen. Molecuulbotsingen spelen een heel belangrijke rol in de natuur. Botsen moleculen als deeltjes of gedragen ze zich als golven? En wat gebeurt er met voorwerpen als je ze afkoelt tot zeer lage temperaturen?

Stress gaat over hoe de hersenen stressreacties controleren. Ontdek verschillende manieren waarop je op stress kunt reageren. Ga je vechten, vluchten of bevries je? Wat voor lichamelijke reacties neem je waar? En wat is het effect van stress op prestatie?

Taal der zintuigen gaat over de invloed van taal en cultuur op zintuiglijke waarnemingen. Hoe omschrijf je wat je ziet, voelt, proeft of ruikt? In sommige culturen zijn er veel verschillende woorden voor kleur, in andere culturen juist weer heel weinig. Worden we geboren met deze verschillende kleurgroepen? En bepaalt hoe je ergens over praat ook wat je waarneemt?

Onderzoekende – en ontwerpende lessenseries

De Pabo Hogeschool van Amsterdam heeft een uitgebreide bundel ontwikkeld met voorbeeldlessenseries voor onderzoekend en ontwerpend leren bij W&T in de basisschool. De lessenseries zijn bedoeld als voorbeelden voor leerkrachten en studenten. Elke serie heeft twee pagina’s beschrijving om snel te kunnen kiezen. Als u vervolgens een lessenserie gekozen hebt, kijk dan naar de bijlagen…

Kan iedereen een topsporter worden?

Er bestaan een aantal misconcepten rondom topsport. Bijvoorbeeld dat niet iedereen een topsporter kan worden, dat buitenspelen ook een sport is en dat dikke mensen geen spieren hebben. Het hoofddoel van de lessenserie is dat deze misconcepten van de leerlingen verdwijnen. Gedurende de lessenserie wordt het begrip topsport uitgebreid besproken en zal dit voor de…

Hoe zit het eigenlijk met vulkanen?

In deze lessenserie staat het onderwerp vulkanen centraal. Een vulkaan is een verschijnsel waar de meeste leerlingen in groep 6/7 wel eens van hebben gehoord. Zij denken allemaal te weten wat een vulkaan is, maar of deze gedachtes altijd juist zijn valt te betwisten. Deze onderzoekende en ontwerpende lessen over vulkanen, worden gebaseerd op wat…

Experimenteren in de rekenles

Dit boekje slaat een brug tussen het vak wetenschap & techniek en het vak rekenen-wiskunde. Het laat zien dat er heel wat onderwijsactiviteiten zijn om deze vakken te combineren. De leerlingen zelf ervaren de lessen waarschijnlijk niet eens als rekenlessen. De lessen gaan over onderwerpen als licht, spiegels en tandwielen, over het groeien van planten,…

Hallo wereld! Wij gaan de lucht in

Deze lessenserie prikkelt de creativiteit en nieuwsgierigheid van de kinderen naar lucht. Wat is lucht eigenlijk? Wat gebeurt er allemaal in de lucht? Wat is het verschil tussen vliegen en zweven? En wat heeft de lucht daarmee te maken? De kinderen experimenteren er tijdens deze lessenserie op los: met warme lucht, ballonnen en vliegtuigjes. De…

Ruimtevaart en sterrenkunde

Ruimtevaart en sterrenkunde zijn fascinerende en uitdagende onderwerpen om Wetenschap & Techniek een plek te geven in de klas. Er zijn zoveel vragen te beantwoorden: Kun je leven op Mars? Waaraan herken je leven? Hoe wordt je een ruimtevaarder? Waar op de wereld ben je? Het Science Center NEMO heeft in het kader van het ESERO project verschillende lespakketten ontwikkeld die de kinderen over deze vragen na laten denken en ze aan sporen op onderzoek uit te gaan.

Ga naar website

Iedereen muzikaal

Wanneer ben je precies muzikaal en is iedereen muzikaal? Deze vragen staan centraal tijdens de lessen. Het uiteindelijke doel van de lessenserie is, samen met de leerlingen, een onderzoekslab maken waarin ze hun zelfbedachte onderzoeksvraag over muzikaliteit gaan beantwoorden. Tijdens deze lessen gaan de leerlingen zich een beeld vormen over wat muzikaliteit inhoud en welke…

Eten en drinken in de Romeinse tijd

Vandaag de dag eten leerlingen de meest lekkere dingen. Een biefstukje, frietjes en een lekkere salade zijn niet meer uit hun wereld weg te denken. Maar hoe zat dat vroeger? Wat aten de Romeinen vroeger? In deze lessenserie gaan de leerlingen onderzoeken wat de eetgewoontes van de Romeinen waren in de Oudheid. Binnen deze interessante…