Juliana van Stolberg
Wij willen onze leerlingen laten schitteren!Hoe doen wij dat?
De leerkrachten van obs Juliana van Stolberg in Castricum vinden het belangrijk dat de leerlingen – waar nodig – extra aandacht en begeleiding krijgen. Samen zorgen wij ervoor dat ieder kind zich veilig voelt, zichzelf kan zijn en kan samenwerken om zo goed mogelijk te kunnen schitteren!
Deze gedachte zien wij ook terug in onze technieklessen. Wij zien dat nieuwsgierigheid leerlingen motiveert om via handelen en denken op nieuwe manieren te onderzoeken en om zoveel mogelijk te leren over interessante onderwerpen. Het stellen van vragen is hierbij het sleutelwoord. Hoe werkt deze constructie volgens jou? Hoe zou je of zouden jullie dit probleem aanpakken?
Na uitgebreid vooronderzoek doen de leerlingen kennis op over vaste- en zelfbedachte onderwerpen die wij in praktijk brengen in de vorm van o.a. projecten, in of buiten de school. Door de vertaalslag te maken van theorie naar praktisch handelen ervaren zij wat ze geleerd hebben. Wij maken daarbij gebruik van de expertise van ouders en externe partners, die wij vanuit het VTB project (2008-2010) hebben geïntegreerd in ons curriculum. Een vanzelfsprekendheid is het terugblikken op het gehele proces. Heb je datgene geleerd (doel) wat je graag wilde weten? Hoe verliep het verdelen van de taken?
Onderbouw
Vetbollen
In de onderbouw werken de leerlingen aan het thema winter en leren ze van alles over hoe vogels in dit jaargetij overleven. Waar hebben de vogels behoefte aan in de winter? Wat eten ze? Hoe maken we dat? De leerlingen onderzoeken hoe het kan dat de samenstelling van de mix eerst zacht is en later heel stevig? De volgende vraag doet zich al voor; waar hangen we de bollen op?
Ouderbetrokkenheid
Onder leiding van betrokken ouders onderzoeken leerlingen allerlei vormen van techniek. Rijk gevulde techniekkisten geven de leerlingen de ruimte om te experimenteren.
Middenbouw
Sint Maarten
De leerlingen maken voor het Sint Maarten feest van lege petflessen een lampion. In de petfles wordt lichtjes gemonteerd om ’s avonds veel licht te geven. Daarnaast krijgen de leerlingen veel ruimte om hun eigen creatie ervan te maken.
Sinterklaas
De leerlingen maken van klei het kasteel van Sinterklaas, waar kerstlichtjes in verwerkt worden.
Kerst
De leerlingen maken aansluitend op het kerstverhaal een eigen Kerststal. Wie waren er in de Kerststal aanwezig? Hoe zien zij eruit? Hoe ga ik dit maken?
Mozaïek
Aan de hand van een eigen ontwerp maken de leerlingen mozaïeken op stoeptegels voor in de schooltuin en -plein.
Bovenbouw
Huizen bouwen
De leerlingen uit de bovenbouw hebben geleerd hoe een huis gebouwd wordt.
Met behulp van kleine metselstenen en mini-troffels metselen de leerlingen hun eigen huis voorzien van ramen en deuren. Waar let je op bij het bouwen van huis? Hoe maak je lijm?
Pneumatische draak
De leerlingen knippen van karton de vormen van de bek en voor de constructie gebruiken zij splitpennen om alles aan elkaar te bevestigen. Na het installeren van de ballon kun je door het opblazen van de ballon de bek van de draak openen en sluiten.