Adviezen leerkrachten

Excellente leerlingen staan minder open voor nieuwe experimenten, zijn minder te structureren, vinden het soms lastig om voorspellingen te doen of een eigen mening uit te spreken, omdat ze bang zijn om dingen fout te doen, tot aan het faalangstige toe. Hoe ga je daar als leerkracht mee om? Let er bijvoorbeeld bij het lesgeven aan excellente kinderen op dat ze nieuw onderzoek doen, geef aan dat je niet altijd alles al vooraf hoeft te weten en dat juist het uitproberen van nieuwe dingen ervoor zorgt dat je nieuwe dingen leert. Stimuleer het durven loslaten van het eigen gelijk en het open kijken naar nieuwe ideeën. Meer lezen? Kijk hier a href=”https://www.iederkindeentalent.nl/wp-content/uploads/2013/11/Adviezen-lesgeven-normaalbegaafde-en-exceleente-leerlingen.pdf”voor meer adviezen/a voor het geven van Wetenschap amp; Technieklessen aan normaal begaafde en excellente leerlingen, afgeleid uit onderzoek op scholen van het Centrum TalentenKracht Rijksuniversiteit Groningen.