Nieuws

Innovatiesubsidie – derde tranche

Het Expertisecentrum Wetenschap & Technologie Noord-Holland/ Flevoland (EWT) ondersteunt schoolbesturen en scholen op het gebied van scholing, uitwisseling en kennisdeling. Vanuit het actieplan ‘Kiezen voor Technologie’ heeft het EWT de afgelopen jaren verscheidene innovatieprojecten binnen schoolbesturen en scholen gesubsidieerd. Ook in het nieuwe actieplan ‘Kiezen voor Technologie 2017-2020’ is er voor schoolbesturen en scholen subsidie…

W&T in Bedrijf brengt primair onderwijs en bedrijfsleven samen

Met het nieuwe project W&T in Bedrijf komen basisscholen en technische bedrijven in de regio met elkaar in contact. Het doel is om meer effectieve bedrijfsbezoeken te organiseren en zo basisschoolleerlingen een breder beeld van techniek te geven. Leerkrachten uit West-Friesland kregen alvast een voorproefje op hoe zo’n bedrijfsbezoek eruit kan zien! Handvatten voor bedrijfsbezoek Twaalf…

Studiemiddagen door NeuroPsy Academie

Op vrijdag 10 en vrijdag 17 mei vinden er een tweetal interessante studiemiddagen plaats, georganiseerd door de NeuroPsy Academie, speciaal voor professionals in het onderwijs en/of opvoeding i.h.b. schoolleiders, bestuurders in po, vo en mbo; leraren en beleidsmedewerkers gericht op ‘onderwijsinnovatie’, en schoolpsychologen en pedagogen. De focus ligt op de pre-adolescent en adolescent, van 8…

Nieuw digibordlessen ontwikkeld door C3

Tijdens het grootste landelijke onderwijsevent NOT zijn de gloednieuwe digibordlessen ontwikkeld door C3 gelanceerd. Op c3.nl/nieuws/trots-op-digibordlessen/ kan de onthulling van de lessen worden bekeken. Nieuwe digibordlessen Met deze digibordlessen geven leerkrachten in het basisonderwijs gemakkelijk een superleuke chemieles in onderzoekend en ontwerpend leren. Een mooie manier om kinderen te laten zien dat er chemie of scheikunde…

Eurekianen – Leerlingen zijn de ontwerpers van de toekomst

Ontwerpend en Onderzoekend Leren in het primair onderwijs De leerlingen zijn dé ontwerpers voor ontwerpopgaven uit de echte wereld, met hun eigen ideeën komen ze tot een Eureka-moment! Eurekianen is een ontwerp- en trainings-bureau opgezet door ontwerper Madelin­de Hageman en docent Marloes Nieuweboer. Het richt zich op de implementatie van onderzoekend en ontwerpend leren in het…

Alle Scholen Verzamelen!

Wat is er als kind nou leuker dan buitenspelen? Toch doen steeds minder kinderen het graag. Tijd om onderzoek te doen naar buitenspelen! Op woensdag 12 juni organiseren de wetenschapsknooppunten een evenement voor alle basisscholen in Nederland: Alle Scholen Verzamelen!. Bovenbouwleerlingen helpen universitair onderzoekers door op die dag een tekening te maken van hun favoriete…

Wetenschappelijke doorbraken in de klas

Drie nieuwe thema’s in achtste boek ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’ Kleding, Magneten en Protest zijn de nieuwe thema’s in het achtste boek uit de reeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in’. In het boek staan diverse leuke activiteiten bij deze thema’s. Door deze activiteiten uit te voeren doen leerlingen kennis op over de thema’s en…

Girlsday 2019

Techniek niets voor meisjes? Girlsday bewijst het tegendeel. Op 11 april 2019 is het Girlsday en openen technische organisaties en -afdelingen hun deuren voor meisjes van 10 tot 15 jaar. De meisjes kunnen deelnemen aan interessante activiteiten die speciaal voor hen op Girlsday worden georganiseerd én maken tegelijk kennis met de technische werkzaamheden in de…

FIRST® LEGO® League daagt leerlingen uit

Bent u bekend met het project FIRST® LEGO® League? Het is een robotwedstrijd die jongeren van 9 tot 15 jaar uitdaagt om de maatschappelijke rol van techniek en technologie te onderzoeken aan de hand van verschillende opdrachten. Wereldwijd doen ruim 300.000 kinderen uit 98 landen mee aan FIRST® LEGO® League. Ook het komende schooljaar organiseert…

De kracht van het Kleuterlab – Stichting Sirius

Kleuters zijn van nature jonge onderzoekers, die de wereld om hen heen vanuit een aangeboren nieuwsgierigheid willen ontdekken. Ze stellen vragen over wat ze zien en ervaren, maar ook over wat ze (nog) niet zien. Verwondering, nieuwsgierigheid en de drang om al handelend te ontdekken en te onderzoeken zijn onlosmakelijk verbonden met de ontwikkelingspsychologie van…