Instructiefilm: Hoe stel je een onderzoeksvraag op?

Onderzoekend leren is in opkomst en biedt kansen om de onderzoekende houding van leerlingen te stimuleren. Toch blijft het vaak lastig voor leraren om het onderzoeksproces van leerlingen goed te begeleiden. Het Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit Nijmegen (WKRU) en Wetenschapsknooppunt Universiteit Utrecht hebben daarom samen een instructiefilm gemaakt, zie onderaan dit artikel. Dit filmpje sluit aan op het artikel ‘Onderzoekend leren: Hoe stel je een onderzoeksvraag op?’ van het WKRU eerder verschenen in Jeugd, School en Wereld. Dit artikel is hier te downloaden.

In het artikel en het filmpje worden er suggesties en voorbeelden van hulpmiddelen gegeven, die je als leraar kunt inzetten wanneer leerlingen onderzoeksvragen gaan opstellen bij Onderzoekend leren. Het artikel is geschreven voor de leraar. Het filmpje is gemaakt voor zowel de leraar als de leerling. In het filmpje is een lerares te zien die samen met haar leerlingen de stappen van onderzoekend leren doorloopt totdat er een goede onderzoekbare vraag is opgesteld. Als voorbeeld wordt in het filmpje het onderwerp ‘glijbanen’ genomen.

Wilt u meer materialen bekijken over onderzoekend leren en wetenschap in de klas? Of wilt u deelnemen aan een professionaliseringscursus of activiteit voor leraren over deze onderwerpen? Bezoek dan de website van het Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit en het Wetenschapsknooppunt Universiteit Utrecht.

Film: Hoe stel je een onderzoeksvraag op?