Boeken

Wetenschappelijke doorbraken de klas in!

Auteur:
Jan van Baren- Nawrocka, Sanne Dekker & Marieke Peeters
Uitgever:
Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit Nijmegen

Typisch Nederlands, Elkaar begrijpen en Het Oog zijn de drie nieuwe thema’s die centraal staan in het vijfde boek van de reeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in’. In boek vier en vijf is er voor gekozen de activiteiten concreet en in detail te beschrijven, zodat ze nog makkelijker zijn uit te voeren in de klas. Ook sluiten we met deze boeken beter aan bij het verschil in ervaring tussen leraren die voor het eerst kennismaken met onderzoekend leren en leraren die al gewend zijn om de eigen vragen van leerlingen als uitgangspunt te nemen voor een onderzoek. Dit doen we door uit te gaan van een groeimodel van onderzoekend leren. Op de website staan de bij de activiteiten horende materialen.

Bestellen

Je briljante brein

Auteur:
Nick Arnold
Uitgever:
Kluitman Alkmaar B.V.

Dit boek staat vol fantastische feiten en wonderlijke weetjes over de hersenen… in jóúw hoofd! Laat je Briljante Brein op volle toeren draaien en ontdek:

  • hoe hersenen kunnen ruiken
  • dat je kunt doorleven na een hersenpiercing
  • of je met links mooier schrijft dan met rechts
  • waarom iemand écht een slimmerik is

Dring door naar het diepste van je brein, maar houd je verstand erbij en word niet misselijk van het gekronkel… Ontdek wat er gebeurt als een sjieke chirurg zijn mes in je schedel zet. Kijk hoe een flitsende fotograaf elke actie van je hersenen vastlegt… zelfs als je slaapt!

Bestellen

Ons Creatieve brein

Auteur:
Dick Swaab
Uitgever:
Atlas Contact Uitgeverij

Bij de geboorte hebben onze hersenen een derde van de grootte die ze in volwassenheid zullen krijgen. Hoe gaat de rest van de ontwikkeling? Om al dat potentieel te ontplooien is een veilige en warme omgeving nodig. Maar dat is niet alles: het brein moet gestimuleerd worden, bijvoorbeeld door je ouders, je omgeving, je werk. Ook kunst en muziek stimuleren het brein.

Dick Swaab laat heel mooi zien wat die met je hersenen doen. Ons creatieve brein toont hoe belangrijk de interactie van de hersenen met de omgeving is. Wat de invloed van je beroep op je brein kan zijn en wat ziektes en trauma’s kunnen aanrichten. Hersenonderzoek heeft niet alleen het denken over ons brein, over de vrije wil en het belang van omgevingsinvloeden sterk veranderd, het heeft daardoor ook ingrijpende maatschappelijke consequenties.

Het boek verschijnt in januari 2016, maar is alvast te reserveren.

Bestellen

De lerende mens

Auteur:
Jurjen van der Helden en Harold Bekkering
Uitgever:
Uitgeverij Boom

Passend onderwijs, Engels in groep 1, iPad-scholen, massive open online courses (MOOCS) – de vernieuwingen in het onderwijs buitelen over elkaar heen. Maar hoe leert de mens eigenlijk? En passen de vernieuwingen daar wel bij? Over deze onderwerpen gaat De lerende mens.

Neurowetenschappers Van der Helden en Bekkering schetsen op toegankelijke en vaak vermakelijke wijze belangrijke inzichten ten aanzien van de lerende mens, beginnend bij Aristoteles en Nietzsche en eindigend bij de meest recente neurowetenschappelijke onderzoeken. De auteurs laten zien hoe het brein leert en hoe belangrijk menselijke autonomie en sociale verbondenheid zijn voor optimaal leren. Zij bieden handreikingen voor de educatieve praktijk op het gebied van taal en rekenen, maar ook voor de grote rol van sociale interactie daarin. Daarnaast zal een goed begrip van de gevolgen van belonen en straffen docenten en ouders helpen bij hun uitdagende taak. De sleutel tot beter onderwijs ligt volgens de auteurs in het optimaal aansluiten bij de individuele verschillen en het creëren van een sociale omgeving waarin ieder kind tot zijn recht komt.

Bestellen

‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’ – nr 4

Auteur:
Marieke Peeters, Jan van Baren-Nawrocka, Roald Verhoeff (redactie)
Uitgever:
Uitgave van het Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit Nijmegen

Het Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit heeft het vierde boek in de reeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’ getiteld: Higgsdeeltje, Netwerken in het brein en Wonderkind uitgebracht. Een vernieuwend boek dat voor alle leraren met uiteenlopende ervaring op het gebied van onderzoekend leren te gebruiken is. In dit boek worden de activiteiten concreet en in detail beschreven en kunnen zo makkelijker in de klas worden ingezet door leraren. Ook sluiten ze in dit boek door middel van een groeimodel nog beter aan bij het verschil in ervaring tussen leraren die voor het eerst kennismaken met de didactiek van onderzoekend leren en leraren die al gewend zijn om de eigen vragen van leerlingen als uitgangspunt te nemen voor een onderzoek. Bij de boekenreeks hoort ook de website: wetenschapdeklasin.nl. Hierop staan de bij de activiteiten horende materialen.

Bestellen

Ouders ogen geven

Herkennen ouders al de unieke talenten van hun jonge kinderen, zoals nieuwsgierigheid, verwondering, onderzoeken en redeneren? En weten ze ook hoe ze hun kind nog verder kunnen stimuleren? Wetenschap, natuur en techniek lenen zich er uitstekend voor om ouders te betrekken bij het leren op school en hen uit te nodigen ook thuis aan de slag te gaan. Scholen kunnen met de map ‘Ouders ogen geven’ een serie ouderbijeenkomsten (voor groep 1 en 2) organiseren, die aansluiten bij de wetenschap- en technieklessen op school. In de map zitten onder andere materialen voor drie ouderbijeenkomsten, deels gebaseerd op TalentenKracht, een lessenserie rond het boek ‘Owie en het geheime ding’ en ‘Ouderhulpkaarten’ om ouders mee naar huis te geven. De map is, in het kader van Bètapunt Noord, ontwikkeld door Cedin en de Rijksuniversiteit Groningen. met subsidie van het Platform Bèta Techniek. De map is te bestellen bij Cedin t.a.v. Mieke Vos. De kosten van de map zijn € 55,-

Het Klokhuisboek over hersenen

Ademen, lopen, eten, drinken, plassen, dromen, dansen, voetballen – al deze dingen worden geregeld in je hoofd. Daar zitten je hersenen. En die zijn dag en nacht voor je aan het werk. Maar hoe werken je hersenen precies? Wat gebeurt er in je hoofd als je dyslexie of ADHD hebt? Wat is coma? Wat houdt…

Wetenschappen in beeld

Auteur:
Margreet de Heer
Uitgever:
Meinema

Wat is Weten? En wat is Wetenschap? Margreet de Heer brengt deze zoektocht in een stripboek levendig en kleurrijk in beeld. In een chronologische strip traceren Margreet en haar man Yiri het ontstaan van de verschillende wetenschappelijke disciplines. Ze gaan van de wiskunde van Pythagoras, via de middeleeuwse alchemie naar de Wetenschappelijke Revolutie van de zeventiende eeuw, om ten slotte te belanden bij de twintigste-eeuwse quantumtheorie. Onderweg komen zij vele bekende en minder bekende wetenschappers tegen: Archimedes die ‘Eureka!’ riep, Galileo die ruzie kreeg met de kerk, Newton die een appel zag vallen, Darwin die op wereldreis ging – maar ook de vrouw van Antoine Lavoisier die haar man misschien wel overschaduwde…

Bestellen

Onderzoeken en ontwerpen met 4- tot 14 jarigen: inspirerende praktijkvoorbeelden

Auteur:
Ed van den Berg, Peter Bom, Jos Marell, en Ineke Frederik met een voorwoord van KNAW President Hans Clevers en bureauredactie door Henny Kramers.
Uitgever:
Nederlandse Vereniging voor Onderwijs in de Natuurwetenschappen (NVON)

Het boek bevat activiteiten en lesbeschrijvingen voor lessen natuurwetenschap en techniek met nadruk op onderzoeken en ontwerpen. De praktijkvoorbeelden hebben hun waarde bewezen in de klas en zijn niet alleen voorbeeldactiviteiten voor allerlei aspecten van ontwerpen of onderzoeken maar illustreren tegelijkertijd een spectrum aan vakdidactiek. Daardoor is het boek ook geschikt voor lessen vakdidactiek en nascholing.

De prijs voor dit door Tim Jacobs prachtig vormgegeven boek kon laag blijven dankzij sponsoring. De ledenprijs is 12 euro, niet-leden betalen 15 euro. Daar komen verzendkosten nog bij. Het boek kan besteld worden via ledenservice@nvon.nl onder vermelding van artikel nummer 20.

 

Wetenschappelijke doorbraken de klas in!

Auteur:
Marieke Peeters, Winnie Meijer en Roald Verhoeff (redactie)
Uitgever:
Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit Nijmegen l ISBN: 978-90-818461-1-0

Deel 2. van de boekenreeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’, met als titel ‘DNA, Gedrag en Infecties onder de loep’. Deze boekenreeks biedt inspiratie en concrete handvatten aan leraren om zelf met wetenschap in de klas aan de slag te gaan. Op de bijbehorende website staan per hoofdstuk filmpjes, materialen en hyperlinks, onderverdeeld in de zeven stappen van onderzoekend leren.  

Bestellen