Publicaties

Eerlijk onderzoeken

Auteur:
Elke Mulder, Jan van Buren-Nawrocka en Marieke Peeters
Gepubliceerd door:
JSW

Bij onderzoekend leren gaan leerlingen op zoek naar het antwoord op onderzoeksvragen. Voor een goed antwoord is het van belang dat je maar één aspect per keer verandert, zodat je weet waardoor je verandering komt. We noemen dit ‘eerlijk onderzoeken’. www.jsw-online.nl

Download

Moedig een nieuwsgierige houding aan

Auteur:
Peeters M.
Gepubliceerd door:
JSW

Nieuwsgierigheid wordt steeds vaker gezien als houding die we in het onderwijs moeten aanmoedigen en voeden. In dit artikel staat de rol die je als leerkracht speelt centraal bij het aanmoedigen van een nieuwsgierige en onderzoekende houding. www.jsw-online.nl

Download

Intrinsieke motivatie en onderzoekend leren

Auteur:
Peeters, M., Arntz, K., & Mourad, L.
Gepubliceerd door:
Mensenkinderen

Onderzoekend leren geeft kinderen de mogelijkheid om vanuit hun nieuwsgierigheid en vragen de wereld te verkennen en te onderzoeken. De eigen vragen van kinderen zijn het uitgangspunt voor onderzoek en daardoor zie je een grote betrokkenheid en een onuitputtelijke motivatie voor hun eigen onderzoek. In dit artikel geven we suggesties waarmee groepsleiders de betrokkenheid en motivatie bij het onderzoekend leren nog meer tot uitging kunnen laten komen. We illustreren dit aan de hand van het project ‘Onder invloed’ dat is uitgevoerd op de jenaplanschool de Lanteerne.

Download

Onderzoekend leren: Kansen en uitdagingen voor hoogbegaafde leerlingen

Auteur:
Peeters, M., Verlinden, J., Goossens, L., Hoogeveen, L.
Gepubliceerd door:
Talent

Vaak hebben leraren onvoldoende kennis van de specifieke onderwijsbehoeften van hoogbegaafde leerlingen en hoe ze deze leerlingen kunnen signaleren (Bakker en Busato, 2008). Er is steeds meer behoefte aan een uitgewerkte didactiek voor deze leerlingen die aansluit bij de manier waarop ze leren.

Download

Onderzoekend leren: Hoe begeleid je leerlingen bij hun onderzoek?

Auteur:
Peeters, M., & Van Baren-Nawrocka, J.
Gepubliceerd door:
JSW

Bij onderzoekend leren gaan leerlingen op onderzoek uit op basis van hun eigen onderzoeksvragen. De leerkracht heeft hierbij niet meer de rol van inhoudelijk expert, maar is veel meer een procesbegeleider. In dit artikel vindt u suggesties, voorbeelden en hulpmiddelen die u als leerkracht kunt gebruiken bij het begeleiden van het onderzoeksproces.
www.jsw-online.nl

Download

Vragen formuleren

Auteur:
Dinghs, J.& Peeters, M
Gepubliceerd door:
JSW

In het boek Make just one change pleiten Rothstein en Santana (2013) ervoor dat leerkrachten
in hun onderwijspraktijk slechts één ding hoeven te veranderen om een groot verschil te maken: leer leerlingen hun eigen vragen te formuleren. In dit artikel leest u hoe u dat doet. www.jsw-online.nl

Download

Nieuwsgierigheid: Hoe worden leerlingen nieuwsgierig?

Auteur:
M. Peeters
Gepubliceerd door:
JSW

Het stimuleren van de nieuwsgierigheid krijgt steeds meer belangstelling in het onderwijs. Echter weten we weinig over de relatie tussen nieuwsgierigheid en leren, en wanneer kinderen intens nieuwsgierig worden. Hoe komt nieuwsgierigheid tot stand en hoe bevordert u dit als leerkracht om het leerproces te optimaliseren? www.jsw-online.nl

Download

Hoe stel je een onderzoeksvraag op?

Auteur:
Winnie Meijer/ Stichting C3, Marieke Peeters/ Wetenschapsknooppunt Radbout Universiteit. Artikel is een bewerking van het derde deel van de boekenreeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’ (Peeters, Meijer, Verhoeff, 2014)

Onderzoekend leren is in opkomst en biedt kansen om de onderzoekende houding van leerlingen te stimuleren. Toch blijft het voor leerkrachten lastig om het onderzoeksproces van leerlingen goed te begeleiden. Dit artikel geeft suggesties en voorbeelden van hulpmiddelen die je als leerkracht kunt inzetten wanneer leerlingen onderzoeksvragen gaan opstellen bij onderzoekend leren.

Download

Aan de slag met onderzoekbare vragen

Auteur:
Winnie Meijer/ Stichting C3, Marieke Peeters/ Wetenschapsknooppunt Radbout Universiteit, Judith Peeters en Eveline Schaeffer/ Kadinsky College Nijmegen

Hoe kun je leerlingen helpen bij het opstellen van een goede onderzoeksvraag? Door samen met hen de criteria op te stellen. Dat is wat docenten succesvol deden in de derde les van project Erfelijkheid en DNA in de tweede klas havo/vwo van Kandinsky College. In de les stelden de leerlingen de criteria op, oefenden ermee en gebruikte de criteria als richtlijn om hun eigen onderzoeksvragen op te stellen.

Download

Onderzoekend denken en leren in de klas

Auteur:
Samenstelling & redactie: Anneleen Post, Centrum Brein & Leren

Deze brochure van het Expertisecentrum Wetenschap & Techniek en haar partners laat u kennismaken met vindplaatsscholen in de regio Noord-Holland/Flevoland. De schoolportretten in deze brochure laten zien hoe de leerlingen van deze scholen worden geprikkeld en uitgedaagd en hoe de onderzoekende houding van leerlingen én leerkrachten wordt bevorderd. De vindplaatsprojecten in deze brochure maken onderdeel uit het van nationale programma TalentenKracht.

Download