Nieuws
Structureel € 75 miljoen voor technische mbo opleidingen
Vanaf 2015 krijgt het middelbaar beroepsonderwijs structureel €75 miljoen extra om technische opleidingen te bekostigen. Dat maakte minister Jet Bussemaker (Onderwijs) bekend. Hierdoor kunnen Regionale opleidingencentra (ROC), agrarische opleidingencentra (AOC) en (kleine) vakinstellingen hun techniekonderwijs verder ontwikkelen. Volgens minister Jet Bussemaker is het belangrijk dat meer jongeren voor techniek kiezen: “Dat begint met innovatief en…
Extra impuls voor wetenschap en technologie in het primair onderwijs
Vanuit het grote maatschappelijke belang van wetenschap en technologie voor de huidige en toekomstige samenleving vindt het kabinet het van belang dat basisscholen (meer) wetenschap en technologie (Wamp;T) in het onderwijsprogramma opnemen. De afgelopen jaren hebben scholen hier al veel ervaringen mee opgedaan, via de methode van ‘onderzoekend en ontwerpend leren’. Deze aanpak, die aansluit…
Studiedag Rijksmuseum: Inspiratie en professionalisering
Leer kijken naar kunst met de klas. Een bezoek aan het Rijksmuseum begint in de klas door samen te kijken naar kunst. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Tijdens de studiedag voor leraren bieden wij inspiratie en verdieping op niveau. De middag start met een college over kunstbeschouwing in het auditorium van het Rijksmuseum. Met…
Succesvolle aftrap collegetour André Kuipers
Astronaut André Kuipers, ambassadeur van het Techniekpact, nam vandaag ruim 230 leerlingen van basisscholen uit Amsterdam en omgeving mee in een reis over ruimtevaart, wetenschap en techniek. In een collegetour-setting leerde de leerlingen over zwaartekracht, gewichtloosheid, de astronaut als proefpersoon, wetenschappelijke onderzoek in de ruimte, techniek en robotica. Tijdens de presentatie kregen leerlingen de kans…
Daltonschool Neptunus winnaar Techniktrofee
Daltonschool Neptunus in Amsterdam heeft de eerste Techniektrofee in ontvangst genomen. Met hun wekelijkse technieklessen, twee lokalen voor wetenschap, een daktuin met eigen weerstation, zonnepanelen, een windmolen, een 3D-printer en een eigen techniekwebsite was de jury onder de indruk van de duurzame en geïntegreerde aanpak van techniekonderwijs op deze school. De prijs, een initiatief van…
Techniek weer op de kaart
Het aantal jongeren dat zich aanmeldt voor een technische studie aan de universiteit neemt sterk toe. Voor komend studiejaar hebben alle universiteiten 7.745 aanmeldingen ontvangen voor techniekgerelateerde opleidingen; een toename van 18 procent. VSNU, de vereniging van universiteiten houdt dat bij. Met 18 procent is de technische sector de tweede grootste stijger. De grootste is…
Conferentie Wetenschap & Techniek 14 mei
De EWT-conferentie op 14 mei in Science Center NEMO was een succes! Dit was de derde conferentie vanuit het EWT en gezien de enthousiaste reacties geven we hier zeker een vervolg aan. Wij kijken terug op een geslaagde dag. Hieronder vindt u een sfeerimpressie, presentaties en contactinformatie van de workshopleiders. Overzicht werksessies, presentaties en…
Facts en Figures bètatechniek
Er kiezen nu ruim twee keer zoveel meisjes in 4 havo en 4 vwo voor een natuurprofiel dan in het jaar 2000, stromen in 2013 26% meer studenten in hbo bètatechniekopleidingen in dan in 2002, en zijn sinds 2001 18 Centra voor innovatief vakmanschap in het mbo en 22 Centres of expertise techniek in het…
Techniekpact op stoom
Een toename van het aantal jongeren dat kiest voor een technische studie. Honderden techniekbeurzen die zijn uitgegeven door de Topsectoren. Structureel meer geld voor het technisch beroepsonderwijs. En het bedrijfsleven dat tientallen miljoenen euro’s gaat investeren in technisch onderwijs. Dit zijn enkele resultaten die het afgelopen jaar door Techniekpact zijn behaald, zo werd door ministers…
Wetenschap en Techniek tentoonstelling: “De kracht van de natuur”
Studenten van de Hogeschool van Amsterdam hebben een tentoonstelling opgezet voor groep 4 en 7 op de Brede Dalton School De Meer over ‘de kracht van de natuur’. Het doel van de tentoonstelling was om zowel het jonge als het oudere kind te inspireren om onderzoekend te leren. De tentoonstelling vond plaats in de centrale…