Nieuws

Gratis pilot training lessenserie Geluid

NEMO ontwikkelt samen met Daltonschool Neptunus een lessenserie over geluid en akoestiek, met een trainingsworkshop. Op 16 januari 2013 organiseren NEMO en Neptunus een gratis pilot training. Wilt u deelnemen aan deze trainingsworkshop? Geef u dan snel op via a href=”mailto:depijper@e-NEMO.nl” rel=”nofollow”depijper@e-NEMO.nl/a. Let op het aantal plekken is beperkt. De meeste mensen spenderen meer dan…

Zoek het uit!

Op 14 november start de eerste aflevering van de serie Zoek het uit! van het tv-programma ‘Het Klokhuis’. Een serie over wetenschappelijk onderzoek in Nederland. De eerste aflevering gaat over de hersenen. Ze zitten in je hoofd, je gebruikt ze altijd en je kunt ze niet uitzetten. Maar hoe werken ze? Bart zoekt het uit!…

Ron Oostdam benoemd tot hoogleraar Onderwijsleerprocessen

Per 1 november is Ron Oostdam benoemd als hoogleraar op de bijzondere leerstoel Onderwijsleerprocessen bij de UvA, afdeling Pedagogiek, Onderwijswetenschappen en Lerarenopleidingen van de faculteit Maatschappij en Gedragswetenschappen. Ron treedt toe tot het Research Institute of Child Development and Education. Daarnaast is Ron Oostdam lector Maatwerk in Leren en onderzoeksdirecteur van het Kenniscentrum Onderwijs en…

Symposium Amsterdams Onderzoek van Bètaonderwijs

Stuart Naylor – uitvinder van de conceptcartoons –  geeft op 7 december een keynote presentatie over “emtalking and thinking in science and mathematics/em”. Stuart is een expert in het “aan het denken zetten” van kinderen in natuurwetenschappen, maar ook in andere vakken. Hij en zijn team bedachten de concept cartoons, de “puppets” en andere manieren…

Claessen Kas

Peter Claessen, voorzitter van het EWT, nam in september afscheid als lid van het College van Bestuur van Stichting Flore. Eén van zijn verdiensten is dat hij binnen Flore Wetenschap amp; Techniek dichter bij het onderwijs heeft gebracht. Zijn laatste handeling als bestuurder was dan ook het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst tussen Stichting Flore en…

Werkt u mee het onderzoek?

strong/strongstrongVerbeelding bij verhaalsommen/strong Centrum Brein amp; Leren van de Vrije Universiteit Amsterdam start in januari 2013 een interventiestudie waarbij de effecten van een instructie worden onderzocht bij verhaalsommen. We leren de kinderen daarbij gebruik te maken van verbeeldingskracht om zo de tekst beter te begrijpen. Wij zoeken enthousiaste leerkrachten uit groep 8 van het basisonderwijs…

Studenten ontwerpen exhibits

Tweedejaars studenten van de Universitaire Pabo van Amsterdam hebben deze maand voor de groep 5 leerlingen van de Burgemeester de Vlugtschool en de Achthoek een boeiende en interactieve tentoonstelling ontwikkeld. Op de ene school was het thema van de tentoonstelling ‘Het Heelal’ en bij de andere school ‘De Fabriek’. Iedere tentoonstelling bestond uit zeven exhibits,…

Professionaliseringstweedaagse voor leerkrachten

Het Wetenschapsknooppunt Amsterdam organiseert voor leerkrachten in het basisonderwijs twee professionaliserings-bijeenkomsten, waarin het actief bezig zijn en hands on werken naar een lessenserie centraal staan. Trainingen vinden plaats op woensdag 3 oktober woensdag 7 november op Science Park 904,  Amsterdam. Inschrijving is mogelijk tot 20 september. Doel van de training: ul likennis delen/li linieuwe kennis…

Talenten ontdekken in wetenschap en techniek

Talentenkijker – een project van VHTO en Science Center NEMO -geeft leerlingen uit groep 7 en 8 een beter én breder beeld van beroepen in Wetenschap en Techniek (Wamp;T). Tijdens het project gaan jongens en meisjes op zoek naar hun talenten, maken zij kennis met beroepsbeoefenaars uit de wereld van Wamp;T en ontdekken ze welke…

Aftrap VU Vindplaatsen-project 2012-2013, 20 juni 2012

Zo’n honderd leerkrachten, schooldirecteuren, techniekcoördinatoren, intern begeleiders, stagiairs en andere betrokkenen bezochten de startbijeenkomst van het Vindplaatsen-project 2012-2013 op 20 juni bij de VU Amsterdam. Binnen dit zogenaamde landelijke TalentenKracht-programma staat de uitvoering van praktijkgericht onderzoek op basisscholen centraal.