Nieuws
Specialisatie W&T, aangeboden door iPabo en HvA
De Ipabo en HvA hebben samen met scholenvereniging AGORA in een project van het Expertisecentrum Wetenschap & Technologie Noord-Holland en Flevoland de opleiding ‘Specialist Wetenschap en Techniek en Onderzoekend en Ontwerpend Leren’ ontwikkeld. Na het volgen van deze opleiding is de specialist bekend met W&T inhoud en methodiek en weet waar inhoudelijke ondersteuning te vinden…
Succesvolle conferentie
Op 25 maart stroomde Science Center NEMO vol met nieuwsgierige techniekcoördinatoren, schoolleiders en bestuurders. Tijdens de jaarlijkse conferentie van het Expertisecentrum Wetenschap & Technologie Noord-Holland/ Flevoland maakten de aanwezigen kennis met verschillende mogelijkheden voor nascholing. Presentaties Bekijkt u hier de presentaties van keynote speaker prof. dr. J.H. Walma van der Molen en de EWT-partners. Prof….
Opnieuw kiezen meer vrouwen voor hbo-techniek
Voor het tiende opeenvolgende jaar zijn meer vrouwen begonnen met een hbo-studie techniek. Dit studiejaar (2014-2015) startten bijna 4.300 vrouwelijke eerstejaars tegenover bijna 3.900 in het studiejaar daarvoor (2013-2014). Dit is een stijging van 10%. In de afgelopen tien jaar steeg het aantal vrouwen dat begon met een studie hbo-techniek van bijna 2.100 (2003-2004) naar…
Krachtig economisch herstel cruciaal voor concurrentiepositie
Voor onze concurrentiepositie is het van cruciaal belang om vernieuwing vaker op de eerste plaats te zetten en zo flinke vaart te houden in het economisch herstel. Alleen dan kunnen er meer mensen aan de slag, wordt er geïnvesteerd in kennis en blijft het verdienvermogen op peil. De overheid is daarbij aan zet om nog…
LICHTWRK
Onder de naam LICHTWRK doen ruim 2000 leerlingen uit alle groepen van het basisonderwijs mee aan workshops kunst en techniek rondom het thema ‘licht’. De Verenigde Naties hebben 2015 uitgeroepen tot Internationaal Jaar van het Licht, IYL2015. Stichting Zien Weten Kunnen probeert zoveel mogelijk Amsterdamse basisschoolleerlingen te betrekken bij het Jaar van het Licht. Wie…
Nieuwsgierigheid; een basis in de school
Waarom worden leerlingen in de loop van de basisschool minder nieuwsgierig? Dit is in het schooljaar 2013-2014 onderzocht door het Centrum Brein & Leren samen met stichting Flore. In het praktijkonderzoek werd in kaart gebracht welke ervaringen leerkrachten hebben met nieuwsgierigheid in de klas. De leerkracht is immers de motor van de talentontwikkeling van het…
Sterrenkunde cursus 2014
Ruim 20 leraren basisonderwijs deden mee aan de cursus Sterrenkunde verzorgd door Erik Arends (Universiteit Leiden) en Hans Tuinenburg (ESERO). Het was een mix van interessante kennis en activiteiten. Alle deelnemers kregen een uitgebreide set lesmateriaal waaronder een opblaasbare aarde en ander visualisatie materiaal. Op de cursus website en op veel andere sterrenkunde websites zijn…
Basisscholen Digitalis en Het Palet starten in Almere met techniekonderwijs met 3d printers
In januari 2015 starten basisscholen Digitalis en Het Palet van de Almeerse Scholen Groep met vernieuwend techniekonderwijs met behulp van 3d printers. Om techniekonderwijs te kunnen geven zijn acht leerkrachten in november begonnen met een opleiding tot Techniek Specialist. Samen met de FabLab Instructeurs werken de docenten eveneens aan een leerlijn voor digitale technieken voor…
8 miljoen euro voor het sectorplan Primair Onderwijs
Er wordt in totaal bijna 8 miljoen euro uitgetrokken voor het sectorplan in het primair onderwijs. Minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid investeert de helft daarvan, de sector legt de andere helft bij. Dit is het tweede sectorplan, dat het primair onderwijs heeft ingediend. Het eerste plan zet in op regionale samenwerking voor het…
Oproep André Kuipers voor #onderwijs2032: Techniek op School!
Op 17 november is het nationaal dialoog van start gegaan over de belangrijkste vraag in het onderwijs: wat moeten kinderen leren op school zodat ze klaar zijn voor hun toekomst? Staatssecretaris Dekker nodigt iedereen met ideeën over het onderwijs uit om deze te delen via #onderwijs2032. Om het gesprek op stoom te helpen, heeft Dekker…