Nieuws
Juffen en meesters op onderzoek
Leerzaam!’ ‘Interessant!’ Enthousiaste leerlingen? Nee, dit zijn reacties van leraren die binnen het Vindplaatsenproject een eigen onderzoek uitvoerden. Ondersteund door het Centrum Brein amp; Leren van de Vrije Universiteit Amsterdam en enkele educatieve partners kregen leraren van vier basisscholen in de regio Noord-Holland/Flevoland de ruimte om onderzoek op school te doen. De gedachte hierachter was…
Tata Steel en Techno Challenge
Tot 2020 gaan jaarlijks meer dan 70.000 technici met pensioen. Er is dus volop werk voor vaklieden en hoger opgeleiden met passie voor wetenschap en techniek. Tata Steel pakt samen met de overheid en het onderwijs deze kans en werkt aan een kansrijk toekomstperspectief voor de jeugd. Dit begint met inspirerend onderwijs. Tata Steel is…
Meer meisjes kiezen voor techniek
Steeds meer meisjes kiezen voor een technische studie. Vorig jaar nam het aantal studentes dat een bètastudie op een hogeschool begon met 20 procent toe. Dat blijkt uit cijfers van het a href=”http://www.platformbetatechniek.nl/nieuws/nieuwsbericht/216-instroom-vrouwelijke-studenten-hbo-b-tatechniek-gegroeid.html” target=”_blank” rel=”nofollow”Platform Bèta Techniek/a. Ook op de universiteiten is de instroom van vrouwen bij exacte studies gestegen. In 2012 begonnen 6253 studentes…
Het Klokhuis over hersenen
Vanaf begin maart (bijna) elke week een spectaculaire Klokhuisaflevering over hersenen. En dat niet alleen, op de website van Het Klokhuis zijn allemaal leuke extra’s te vinden. Zo hebben de hersenonderzoekers van Brainmatters een app gemaakt waarmee je je eigen hersenen kan onderzoeken! a href=”http://www.brainmatters.nl/app/” target=”_blank” rel=”nofollow”Download de app/a en tik op de scanknop. Bekijk…
Onderzoek over spreekbeurt
Laura, een meisje uit groep 7 van de Europaschool Amsterdam bedacht spontaan dat ze van een spreekbeurt een onderzoekje kon maken. Dat deed ze en ze schreef er een mooi verslag over, dat begint zo: Mijn werkstuk gaat over een onderzoek dat ik gemaakt heb. Eerst had ik alleen bedacht dat ik een onderzoek kon…
Brochure Onderzoekend denken en leren in de klas
Het Expertisecentrum Wetenschap amp; Techniek heeft in samenwerking met haar partners een nieuwe brochure ontwikkeld. De brochure Onderzoekend denken en leren in de klas. Opbrengsten uit vindplaatsscholen. Deze brochure laat u kennismaken met vindplaatsscholen in de regio Noord-Holland/Flevoland. Vindplaatsscholen blinken uit in wetenschap & techniek en werken actief aan de talentontwikkeling van hun leerlingen. Dit…
Save the date: 14 mei 2014 conferentie EWT
Noteer alvast in uw agenda: op woensdag 14 mei 2014 vindt de jaarlijkse conferentie van het Expertisecentrum Wetenschap amp; Techniek (EWT) EWT plaats in Science Center NEMO. Een inspiratiemiddag speciaal voor bestuurders, schoolleiders en techniek coördinatoren uit het basisonderwijs, regio Noord-Holland/ Flevoland. Partners van het EWT laten deze middag – in samenwerking met scholen –…
Call for proposals
In de regio Noord-Holland/Flevoland werken scholen en kennisinstellingen samen om de ontwikkelingen van Wetenschap amp; Techniek in het basisonderwijs te stimuleren. De kracht van deze instellingen is gebundeld in het Expertisecentrum Wetenschap amp; Techniek (EWT). a href=”https://www.iederkindeentalent.nl/wp-content/uploads/2013/12/rapportage-call-2013.pdf”Dit verslag/a beschrijft de werkwijze van het EWT en de eerste voorlopige resultaten die in de regio Noord-Holland/Flevoland zijn…
Leukste dag ooit!
Studenten van de minor Wetenschap en Techniek aan de Hogeschool van Amsterdam en studenten van de UPvA, Universitaire PABO van Amsterdam, hebben tentoonstellingen georganiseerd op Brede School De Zeeheld, Openbare Daltonschool Nellestein en de Waterkant van AWB. Zo begrijpen de studenten goed waar ontwerpend leren over gaat. Bovendien is het de uitdaging om leerlingen op…
Adviezen leerkrachten
Excellente leerlingen staan minder open voor nieuwe experimenten, zijn minder te structureren, vinden het soms lastig om voorspellingen te doen of een eigen mening uit te spreken, omdat ze bang zijn om dingen fout te doen, tot aan het faalangstige toe. Hoe ga je daar als leerkracht mee om? Let er bijvoorbeeld bij het lesgeven…